Perjalanan Jalan yang Memukau Ke Bandar Pink

Jaipur adalah destinasi yang sempurna untuk merasai keramaian India dan keindahan bersejarah. Terdapat banyak benteng dan istana yang menggambarkan royalti penguasa India dan budaya India.

Ini adalah perjalanan jalan pertama saya ke Jaipur dan ia sangat menakjubkan. Pada 20hb April pukul 6:00 pagi, saya dan kawan saya Arun memulakan perjalanan kami dari Gurgaon ke Jaipur di Royal Enfield saya. Ia adalah percikan pada waktu itu. Suhu menenangkan dan lalu lintas adalah minimum pada masa itu. Ia adalah cuaca terbaik untuk perjalanan basikal.

Selepas perjalanan satu setengah jam, kami sampai ke Neemrana yang terletak kira-kira 100 KM dari Gurgaon dan kira-kira pertengahan jalan raya Delhi-Jaipur. Di sana kami bersarapan di Hotel Highway Xpress dan makanannya mengagumkan. Anda juga harus mencuba makanan mereka semasa perjalanan ke Jaipur. Kemudian kami pergi ke Jaipur. Terdapat bukit-bukit Aravali di satu sisi jalan raya dan ketinggian bukit-bukit itu bertambah apabila kami bergerak ke hadapan dan pemandangannya mengagumkan.

Di suatu tempat di NH-8

Kami sampai di Jaipur sekitar pukul 10 pagi dan kemudian pergi ke bilik hotel kami untuk berehat seketika kerana perjalanan itu meletihkan. Hotel kami terletak berhampiran Hawa Mahal. Terdapat banyak tempat untuk dikunjungi berhampiran Hawa Mahal. Juga makanan jalanan ada yang luar biasa.

Selepas satu jam, kami meninggalkan hotel kami dan berpindah ke Amer Fort. Ia adalah sebuah kubu yang sangat indah dan anda pasti perlu melawat sana. Ia dibina oleh Raja Man Singh pada tahun 1592 dan digunakan sebagai kediaman untuk Rajput Maharajas untuk jangka waktu yang panjang. Ini adalah contoh seni bina Hindu dan Islam yang sangat baik. Kubu Amer dikaitkan dengan sejarah kaya yang melibatkan pengkhianatan dan pertumpahan darah. Masa adalah dari 9:00 pagi hingga 5:00 petang. Terdapat juga pertunjukan cahaya pada waktu petang di 7:30 petang dalam bahasa Inggeris dan jam 8:00 petang di bahasa Hindi.

Berikut adalah beberapa gambar saya Amer Fort.

Amer FortAmer FortAmber PalaceLukisan Dinding Purba Cantik

Suasana di Amer Fort adalah hebat. Terdapat banyak pelancong. Fort sangat mengagumkan dengan lukisan dan taman dinding purba yang indah. Anda boleh mengalami royalti sebenar di tempat ini. Anda juga boleh melakukan menunggang gajah di sini yang merupakan tarikan yang sangat terkenal di tempat ini. Kubu Amer, Kubu Jaigarh dan Kubu Nahargarh terletak berhampiran antara satu sama lain. Kemudian kami berpindah ke Benteng Jaigarh yang sangat menakjubkan. Ia berada di ketinggian yang lebih tinggi daripada Amer Fort. Ia dibina oleh Jai Singh II pada tahun 1726 untuk melindungi Amer Fort dan dinamakan sempena namanya. Kubu Amer dan Kubu Jaigarh dihubungkan dengan bahagian bawah tanah dan anda boleh mencapai dari satu kubu ke lain dengan berjalan kaki.

Jaigarh Fort

Di sini anda dapat melihat seragam tentera, senjata yang digunakan semasa perang. Di sini anda juga boleh melihat The Jaivana Cannon yang merupakan meriam terbesar di dunia pada roda. Jaivana Cannon hanya dipecat sekali oleh Jai Singh II, sebagai api ujian pada tahun 1720.

The Cannon JaivanaPemandangan dari Kubu JaigarhJaipur City View Dari Jaigarh FortTaman Cantik di Kubu Jaigarh

Selepas Benteng Jaigarh kami pergi ke Nahargarh Fort yang menakjubkan. Ia dibina oleh Maharaja Sawai Jai Singh yang merupakan raja Jaipur. Anda mesti melawat sini jika anda pergi ke Jaipur.

Selepas melawat semua kubu, kami pergi ke Jal mahal yang benar-benar hebat. Suasana dan makanan jalanan di sana sangat mengagumkan. Harus cuba panipuri, bhel dan papad di sana.

Jal Mahal

Kemudian kami melakukan makan malam di Thali House yang berhampiran dengan Hawa Mahal. Rajasthani Thali dan Punjabi Thali adalah mesti cuba di sana.

Punjabi dan Rajasthani Thali di Thali House

Selepas makan malam, kami pergi ke bilik hotel dan berehat. Pada pukul 12 pagi kami pergi ke Hawa Mahal yang kelihatan sangat indah pada waktu malam. Terdapat keamanan pada masa itu dan tempat itu mengagumkan.

Hawa Mahal di Malam

Pada waktu malam kami meneroka bandar merah jambu pada peluru saya. Ia adalah satu pengalaman hebat yang berjalan pada waktu malam.

Keesokan harinya kami bangun awal dan pergi ke Hawa Mahal. Hawa Mahal luar biasa pada waktu malam dan siang. Matahari terbit di Hawa Mahal sangat cantik. Ia dibina pada tahun 1799 oleh Maharaja Sawai Pratap Singh. Masa-waktu hawa Mahal adalah dari 9:00 pagi hingga 5:30 petang. Terdapat sebuah kafe yang sangat terkenal di hadapan Hawa Mahal dan makanannya menakjubkan di sana.

Hawa Mahal

Kemudian kami meneroka makanan jalanan Jaipur.

Kami pergi ke Rawat Misthan Bhandar yang sangat terkenal dengan bawang Kachori dan yang sangat lazat. Mereka tidak berkhasiat dengan kachori dan dimakan tanpa sos tomato. Ia terletak di jalan stesen berhampiran Hawa Mahal.

Bawang Kachori Rawat Misthan Bhandar

Setelah makan kachori di Rawat, kami pergi ke Lassiwala yang sangat popular di Jaipur untuk Lassi mereka. Lassi mereka seperti Amritsari lassi. Ia kaya dengan krim dan sangat tebal. Harus cuba lassi mereka ketika melawat Jaipur. Ia terletak di Jalan MI.

Lassiwala

Kami kemudian melawat Falahaar yang sangat terkenal dengan Shrikhand. Shrikhand adalah salah satu keistimewaan Jaipur dan tidak boleh dilepaskan semasa perjalanan jaipur.

Falahaar Shrikhand

Kemudian kami pergi ke The City Palace yang merupakan tempat yang bagus untuk fotografi. Ia dibina pada tahun 1727 oleh Maharaja Sawai Jai Singh II. City Palace adalah tempat ibadat istiadat dan pentadbiran Maharaja Jaipur. Masa adalah dari 9:30 pagi hingga 5:00 petang.

City PalaceCity PalaceCity PalaceThe Patrika Gate

Selepas City Palace, kami melawat The Patrika Gate dan ia adalah tempat paling indah di Jaipur dan berbeza-beza untuk fotografi. Pintu Patrika adalah pintu masuk kesembilan Jaipur. Pintu masuk Jawahar Circle yang merupakan taman pekeliling terbesar di Asia pada isyarat lalu lintas adalah melalui The Patrika Gate. Terdapat lukisan kuil, kubu, istana dan benda-benda lain di dinding gerbang yang mewakili budaya dan tradisi Rajasthan. Jika anda pergi ke Jaipur maka mesti melawat The Patrika Gate. Ia dibuka 24 jam dan tiada bayaran masuk di tempat ini.

The Patrika Gate

Perhentian terakhir kami di Jaipur adalah Kuil Galta Ji yang terkenal sebagai tapak ziarah Hindu pra-bersejarah. Ia berjarak 10 km dari Jaipur dan sangat cantik. Saya cadangkan sesiapa yang pergi ke Jaipur untuk melawat kuil ini. Suasana di sekitar kuil ini sangat menakjubkan. Kuil itu purba. Di kuil itu, terasa seperti saya telah mengembara di masa lalu. Terdapat banyak monyet dan anda boleh mengambil prasad dari kedai-kedai di sekitar kuil untuk memberi makan kepada mereka. Terdapat tujuh kunds suci dan anda boleh mandi di sana. Anda akan mendapati banyak monyet di sekeliling kuil. Anda perlu memanjat bukit-bukit untuk melawat kuil kerana ia terletak di bukit-bukit dan jalan ke kuil dan lokasi kuil adalah menakjubkan.

Galta Ji Temple View dari HillsKuil Galta JiKuil Galta Ji

Selepas melawat Kuil Galta Ji, kami mengucapkan selamat tinggal kepada The Pink City dan pergi ke Gurgaon. Ia adalah satu pengalaman hebat perjalanan ke Jaipur. Ia meninggalkan kesan yang indah di fikiran saya bahawa saya tidak boleh lupa.