Saya mula menulis apabila orang lain, jika saya tidak salah, telah mula memudar kenangan JY. Saya fikir ia adalah masa yang tepat untuk menembusi udara segar sekali lagi dan membuat semua orang bertenaga semula.

Saya tidak begitu baik menulis, semoga ini akan menjadi pengalaman pertama saya sendiri. Saya telah cuba untuk memastikan ia JY bukan Jagriti Yatra kerana hakikat bahawa apabila saya melihat jawatan ini di mana-mana masa depan dalam hidup saya, saya dapat ingat ia bermaksud Jagriti Yatra.

JY adalah pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Ia sekali dalam seumur hidup peluang untuk memenuhi bakat dari pelbagai bidang di mana kita hanya mempelajari aspek praktikal dari segala sesuatu dan bukan perkara-perkara bookish.

Semuanya bermula dengan borang permohonan dan formaliti lain. Akhirnya saya buat. Saya pergi dari Delhi ke Mumbai. Yatra bermula dari Mumbai. Ia adalah 24 Disember 2016 dan saya mendapat peluang untuk bertemu Sh. Kishore Mandhyan, Sh. Shashank Mani Tripathi dan beberapa orang kenamaan terkenal pada hari pertama Yatra. Ucapan Sh. Mandhyan adalah luas dan jelas. Keperibadiannya menarik banyak inspirasi untuk saya. Sh. SMT sangat berminat untuk membina India melalui perusahaan. Keseluruhan konsep JY telah dikonsepkan olehnya. Proses pendaftaran adalah mudah dan kami mendapat semua formaliti yang dilakukan pada sebelah petang. Bahagian lucu pergi apabila saya bertemu yatris lain dan mereka menyambut saya seolah-olah saya adalah pemudah cara, mungkin kerana saya kelihatan cukup matang atau mungkin kerana bulan yang jelas di atas kepalaku. Tetapi ia semua ditangani dengan humorously dan saya menjelaskan kepada mereka bahawa saya adalah peserta ☺.

Malam 24 kami naik kereta api. Bertemu orang yang berlainan bahasa, budaya dan lain-lain. 25 kami mengembara sepanjang hari dalam kereta api yang mengharapkan semua orang Merry Christmas. Ia adalah satu pengalaman yang sangat diingati untuk mengadakan sesi di kereta kerusi AC di kereta api bergerak. Sesi masa ini dengan ahli kumpulan saya (Group-Q) untuk mengetahui cerita tersembunyi di sebalik setiap yatri. Seseorang menerangkan tempoh masa hidupnya melalui gambar vektor seseorang yang mempunyai cerita yang memberi inspirasi. Akhirnya, semua ahli kumpulan mengenali satu sama lain. Ia menyeronokkan dan menyeronokkan di mana-mana sahaja.

Pagi ke 26 kami tiba di Dharwad di Karnataka. Ia mempunyai kecantikan yang baik. Saya pertama kali dalam hidup saya melihat stesen keretapi yang bersih. Saya telah dibuat untuk menyedari bahawa saya berada di India Selatan. Kami naik bas dan pergi ke sebuah desa bernama Kalakeri untuk melawat Kalkeri Sangeet Vidyalaya dengan tagline # A sekolah dengan perbezaan. Ia adalah sekolah yang hebat yang mempunyai mata pelajaran akademik dengan sesi tetap dalam Muzik. Ia berjalan sepenuhnya pada tenaga solar yang boleh diperbaharui. SELCO mempunyai panel solar persediaan untuk memanfaatkan tenaga solar. Kami membangunkan minat dalam kerja-kerja panel Solar. Kami diberi taklimat mengenai kerja SELCO yang telah dilakukan untuk memanfaatkan tenaga suria. KSV menggunakan pemanas air Solar, Pump Solar dan Solar Microgrid. KSV mempunyai kampus yang bagus dibina di atas bukit kecil. Mereka melakukan satu acara budaya untuk kita yang benar-benar boleh dipuji. Kami diberi tugas sebagai pasukan (Kumpulan-T) untuk mengkaji model peranan "SELCO". Kami sekali lagi menaiki bas, pergi ke kereta api. Kami menggunakan masa kami semasa tempoh perjalanan bas dan pada waktu malam untuk menyediakan diri kami untuk memberi persembahan mengenai Model SELCO "Peranan" dalam Kereta Kerusi AC. Ia adalah satu pengalaman yang hebat untuk bekerja dengan pasukan yang dinamik di mana sesetengah orang adalah artis yang sangat baik, beberapa ahli orator, ada yang sangat baik dalam mereka bentuk dan lain-lain

Pagi 27 kami tiba di Bengaluru (Stesen Kereta Api Whitefield). Kolej Mount Carmel di Jalan Istana menyambut kami. Auditorium itu indah dan hebat. Mendapat peluang untuk bertemu Smt. Hemalatha Annamalai daripada Ampere Scooters. Wanita itu bersungguh-sungguh dan bersemangat dalam pendekatannya untuk mencari penyelesaian. Sebagai seorang wanita, dia mengorbankan banyak perkara untuk melawan semua kemungkinan dalam hidupnya seperti yang terperinci dalam ucapannya. Orang lain yang kita dapat berinteraksi ialah Sh. Osama Manzar asas Pemberdayaan Digital. Dia sungguh agak lucu. Kisah motivasinya agak mengagumkan, tidak ada kata-kata untuk menggambarkan yang sama. Beliau memberi ucapannya agak lucu dan aktif dengan lelucon yang bagus di antara garis-garis. Yatris yang tidur terus bangun dan menikmati sesi itu. Terdapat makan tengah hari organik yang dianjurkan oleh .................. .. Makanan yang disajikan mempunyai khichdi Organik dan beras Curd Organik. Makanannya sedap. Selepas itu, mega Startup mela dianjurkan dengan banyak syarikat yang mencari penyelesaian monopoli untuk masalah sehari-hari kami. Mela memberikan persekitaran eksotik mengenai teknologi baru dan lain-lain. Ada untuk berinteraksi dengan beberapa orang yang hebat. Akhirnya matahari terbenam dan kami meninggalkan tempat untuk bergerak ke tempat lain pada keesokan harinya. Kami memberikan persembahan kami di kereta kerusi AC di model peranan kami "SELCO". Persembahan itu amat dihargai oleh juri dan rakan yatris yang lain. Kerja berpasukan memberi kami peluang untuk mengenali antara satu sama lain dengan terperinci.

Pagi ke 28 kami tiba di Madurai # Kota Kuil Meenakshi Amman. Kami memulakan hari ini dengan Aravind Eye Hospital yang diasaskan oleh Dr Govindappa Venkataswamy (lebih dikenali sebagai Dr.V). Ia mempunyai kesan utama dalam membasmi kebutaan katarak yang berkaitan di India. Sehingga 2012, Aravind telah merawat hampir 32 juta pesakit dan melakukan 4 juta pembedahan. Aravind memulakan Aurolab, sebuah pembuatan pembuatan tapak di lokasi berhampiran Madurai. Sehingga 2012, Aurolab menghasilkan hampir 1.8 juta kanta setiap tahun pada harga $ 2 setiap satu. Pergi ke Kuil Meenakshi Amman tetapi terlepas peluang untuk diberkati oleh Dewi Meenakshi (Parvati) dan Tuhan Shiva. Kuil itu besar dan penuh dengan barangan antik. Ketenangan dan ketegangannya tidak dapat dibandingkan. Lawatan ke Madurai berakhir dengan gembira. Akhirnya, naik bas untuk sampai ke Stesen Keretapi Madurai. Sekali lagi stesen itu sangat bersih dan terawat dengan baik, saya tidak dapat menyedari ia adalah sebuah stesen kereta api India. Bahagian yang terbaik adalah India Selatan sangat kemas dan rapi. Orang ramai sangat beragama dan berpendidikan tinggi berbanding dengan India Utara yang tipikal.

Pagi ke-29, kami tiba di Stesen Keretapi Sulurpeta di Andhra Pradesh. Saya melawat SEZ pertama dalam hidup saya. Ia adalah SRI City - Sebuah Bandar Perniagaan Bersepadu yang terletak 55kms dari Chennai. Sri City menganjurkan banyak Syarikat Antarabangsa dan India. Kami melawat seluruh kampus di dalam Bus yang dipermudahkan oleh para pegawai dari Sri City. Kami mendapat peluang untuk melawat kemudahan pembuatan KOBELCO- Sebuah syarikat Jepun yang mengeluarkan kren dan penggerak bumi. Kami mengadakan perbincangan interaktif dengan para pegawai syarikat Sri City dan Foxconn - Taiwan yang mengeluarkan telefon bimbit yang dibentuk di bawah nama Rising Stars India Pvt. Ltd. di SRI City. Perbincangan diikuti oleh Makan Malam Andhra Thali yang lazat. Andhra Thali mempunyai banyak hidangan yang thali dibiarkan kecil untuk menyimpan semua kandungannya. Secara serius, makanannya cukup enak. Selepas makan tengahari kami naik bas dan pergi ke stesen keretapi untuk bergerak ke destinasi seterusnya.

Pagi ke-30, kami tiba di Vishakhapatnam (lebih dikenali sebagai Vizag). Ia adalah bandar perindustrian yang kemas dan bersih. Pada sesi pagi kami pergi ke Akshay Patra- "Makanan Tanpa Had untuk Pendidikan" inisiatif oleh ISCKON. Kami diberi taklimat mengenai dapur Akshay Patra. Mereka menyediakan makanan panas percuma untuk beribu-ribu kanak-kanak sekolah di bawah Skim Makan Tengah Hari dan Sarva Shiksha Abhiyan. Kesan sosial yang besar ini telah meningkatkan kemasukan dan kehadiran kanak-kanak di Sekolah. Model ini agak mengagumkan dan mereka boleh menggunakan lebih daripada 80% daripada wang yang disumbangkan untuk menyampaikan makanan iaitu kos tidak langsung yang terlibat sangat kurang. Destinasi seterusnya adalah Dermaga Naval. Mereka hanya membaiki kapal iaitu mereka tidak membuat kapal. Kami melihat pelbagai kapal dan kapal selam. Ia adalah satu pengalaman seumur hidup untuk menonton sebuah kapal selam India dengan mata saya. Pegawai yang memfasilitasi kami dalam melawat kampus dewan tentera laut terlalu lucu. Kami mendengar lebih banyak jenaka dan jenaka. Kami kemudian pergi ke IIM Vizag untuk beberapa taklimat mengenai BGT (Biz Gyan Tree Competition). Akhirnya sudah tiba masanya untuk meninggalkan bas kami dan meneruskan ke destinasi seterusnya.

Pagi 31 kami tiba di Berhampur di Odisha. Kami melawat "Gram Vikas" sebuah NGO yang diasaskan oleh Joe Madiath yang bekerja untuk kebimbangan seperti air dan sanitasi terutamanya. Setelah perbincangan ringkas mengenai NGO kami makan siang kami. Pejabat NGO itu agak baik dengan kemudahan yang baik. Kami makan tengah hari dan pergi melawat sebuah kampung di Daerah Ganjam di mana setiap rumah mempunyai rumah pakka. Kampung ini juga mempunyai sumur yang besar. Seterusnya kami pergi ke sebuah sekolah yang dikawal oleh NGO. Ia adalah sebuah sekolah perumahan sepenuhnya. Ia mempunyai beberapa projek yang sangat baik yang dibuat oleh anak-anak sekolah yang dipamerkan. Selepas ucapan rasmi, beberapa orang pergi bermain bola tampar yang memulakan bola sepak. Dan, semua muzik tiba-tiba bermula dan yatris meninggalkan apa yang mereka lakukan dan mula menari. Semua bentuk tarian sama ada tarian Nagin, tarian disko dan sebagainya. semua boleh diterima sebagai Malam Tahun Baru akan bermula. Yatris menari dan menari. Saya menari-nari begitu banyak. Saya hampir sepenuhnya berlari dari tenaga saya tetapi masih saya nikmati. Kanak-kanak Sekolah mungkin tertanya-tanya betapa bodoh dan padhe likhe andpad seperti yang kita lihat dalam tidak, kami. Kami benar-benar cuba memasuki ruang permainan taman mereka yang dimiliki oleh mereka. Tetapi seperti yang mereka katakan melakukan segala-galanya, maka had kami dikawal oleh penganjur dan kami diminta untuk meneruskan ke stesen keretapi. Kami menerima stesen keretapi. Makan Malam Khas disampaikan kepada kami di platform. Platform itu kembali beraksi selepas makan malam. Muzik di sana, tenaga ada di sana, yatris ada di sana dan apa yang tersisa adalah tarian. Semua orang lagi beraksi. Beberapa lagu yang ditangkap, ada yang mempunyai gendang di tangan mereka, ada yang mempunyai alat muzik lain yang lain. Ia adalah persekitaran yang berbeza di sekelilingnya. Kami menikmati banyak dan akhirnya ketika kami menghampiri jam 12:00 jam ada kejutan yang ada untuk kami. Penganjur JY merancang untuk memberi jaket dan pakaian hangat lain untuk menyokong kakitangan di kereta api. Majlis majlis besar dianjurkan dan barangan itu diberikan kepada setiap kakitangan sokongan secara individu. Tahun Baru disambut dengan memotong kek. Akhirnya, kami naik kereta api dan berseronok dengan kami dan masti di kereta api. Sesetengah lampu kecil yang serupa dengan lampu disko biru diatur di petak kami dengan lampu putih dan kami menari untuk merayakan hari itu. Selepas perayaan kami tidur.

Hari berikutnya adalah 1 Januari 2017, sepanjang hari dibelanjakan untuk kereta api. Senang bermain dengan orang yang bermain kad, menyanyikan lagu, bermain Antakshiri dan lain-lain. Kami terus bermain permainan seperti "Tidak pernah ada" dan semuanya menjadi rumit dan kami banyak menikmati. Kita perlu berinteraksi dan mengetahui banyak tentang satu sama lain. Ada yang mempunyai cerita yang sangat inspiratif untuk menentukan dan menjalani kehidupan yang bahagia dan sihat.

Januari 2 kami tiba di Stesen Keretapi Rajgir di Bihar. Sarapan disajikan kepada kami di atas platform. Angin sejuk telah mula menurunkan duri kami. Kami menaiki bas dan terus melihat reruntuhan Nalanda. Kampus Nalanda (lama) adalah keajaiban seni bina. Kuil Stupa yang besar menarik banyak orang Buddha untuk datang ke sini untuk berdoa untuk kesejahteraan mereka. Kampus ini mempunyai 3 asrama yang dikaitkan dengan satu Kuil. Selepas melawat kampus lama, kami pergi ke Pusat Konvensyen Antarabangsa Rajgir di mana kami mempunyai interaksi dengan ahli fakulti Universiti Nalanda Baru. Pusat konvensyen sekali lagi merupakan kejutan kejuruteraan moden yang hebat. Ia mempunyai auditorium yang sangat bagus. Kami mendapati terdapat sepasang arnab. Ia sangat hebat untuk memegang arnab di tangan kami. Selepas hari penuh keseronokan dan pembelajaran pengalaman kami naik ke bas untuk menaiki kereta api untuk destinasi seterusnya.

Januari 3 kami tiba di Deoria di UP. Ia adalah Kampung India yang tipikal. Tetapi apa yang menarik kami ke kampung ini diambil dari kenyataan bahawa kami terpaksa memberikan pelan BGT kami untuk kawasan ini. Kami menyediakan rancangan perniagaan untuk pembuatan "Biomass Brick" untuk digunakan sebagai pengganti arang batu. Briket Biomass adalah mesra alam. Kami pergi berkeliaran di sekitar kampung Deoria dan kami tiba-tiba mencapai Kiln Bata, kami mendapat peluang untuk berinteraksi dengan pekerja dan pemilik tanah. Kami mengetahui bahawa penduduk kampung mungkin tidak begitu kaya dengan wang tetapi mereka mempunyai hati yang besar dan mereka kaya dengan perkara lain yang tidak dapat dibandingkan dengan penduduk bandar. Pada waktu petang, kami melancarkan pelan BGT kami di hadapan Juri dan memenangi hadiah di bawah kategori "Perubahan Iklim". Kami mempunyai makan malam yang baik diikuti dengan malam kebudayaan. Malam ini kami tidur di sekolah rendah dengan kemudahan yang minima, ia mengingatkan saya betapa bergantungnya pada perkara mewah kami. Sepanjang malam di bawah bumbung dengan tingkap terbuka dan suhu sejuk seperti 4 darjah Celsius menyambut kami. Tetapi apa yang membuatkan kami menghangatkan adalah pembelajaran pengalaman dan keseronokan yang kami peroleh hingga sekarang di yatra. Kami bangun pada awal pagi dengan hampir tiada penglihatan. Kami mula bergerak ke arah "Banyan Tree" yang hebat di mana seluruh konsep JY berkisar. Banyan Tree adalah Pokok Negara Republik India. Sekali lagi, itu adalah masa untuk maju dan kami meninggalkan Deoria untuk destinasi seterusnya.

Januari 5, Delhi: Pengucapan Hindustani - Yeh Dilli dia mere yaar. Lawatan pagi ke Rajghat. Kami cukup bernasib baik untuk mempunyai hari yang cerah. Selepas solat kami di Rajghat kami pergi ke Auditorium kamani. Mudah-mudahan, kami melewatkan sesi di Kamani dan pergi makan di Karims (untuk bukan sayur-sayuran) dan Paranthe wali gali di Chandni Chowck. Melancarkan jalan-jalan yang sesak di Chandni Chowck dengan orang-orang dari Maharashtra, Karnataka, Tamil Nadu dan sebagainya untuk menambah kesengsaraan beberapa dari tanah asing agak sukar kerana tiada jalan-jalan di Chandni Chowck bermaksud logik dan rasional. Segala-galanya telah diuruskan dengan mudah. Untuk menambah kesengsaraan kita becak yang mana rakan-rakan saya telah melakukan perjalanan dengan roller coaster dan mereka terbalik tetapi bahagian yang baik adalah mereka melarikan diri dengan kecederaan ringan. Pada akhirnya segala-galanya mempunyai penghujung yang gembira dan sama seperti kita pada waktu petang kami berlepas untuk Sarita Vihar untuk melawat peranan seterusnya Model Sh. Anshu Gupta, pengasas Goonj. Goonj Mengumpul dan mengitar semula pakaian dan barang rumah yang dibuang menjadi produk yang berguna untuk orang miskin. Kami melihat ruang kerja pembuatan Goonj. Anshu Gupta baru-baru ini memenangi Anugerah Ramon Magsaysay pada tahun 2015. Beliau menyifatkan pengalamannya dalam hidup dengan terperinci, bagaimana dia berhadapan dengan pelbagai cabaran. Pembentangan yang diberikan oleh Goonj adalah bagus. Foto-foto yang ditunjukkan dalam persembahan itu membuatkan kami terkejut. Mereka menggambarkan dengan pelbagai contoh betapa kaya dengan India di luar bandar kita. Kita dapat melihat senyuman di muka orang-orang di pedalaman India yang mungkin tidak mungkin berlaku bagi orang-orang yang tinggal di bandar India. Mungkin orang Pedesaan mungkin tidak mempunyai kehidupan yang begitu mewah tetapi mereka berpuas hati dan hidup selaras dengan alam semula jadi. Produk Goonj ada untuk dijual. Mereka mempunyai pakaian tangan tangan yang sangat bagus untuk dijual. Mereka juga memberi bank Piggy percuma. Bahagian utama adalah beg yang diberikan JY kepada kami sebagai token of remembrance juga dibuat oleh GOONJ. Selepas Goonj, kami menaiki bas untuk sampai ke Stesen Keretapi.

6hb Januari ia adalah Tilonia, sebuah kampung di Rajasthan. Ia adalah sesuatu yang berbeza di sini yang menarik kita ke tempat ini. Semasa memasuki kampung dengan berjalan kaki, saya melihat wanita rajasthani yang menunggang Scooty dan lebih baik daripada kami dalam Bahasa Inggeris. Saya benar-benar terkejut bagaimana ini telah berlaku? Di rajasthan, wanita biasanya tidak menikmati keistimewaan sedemikian. Kampung ini adalah Kampung India yang tipikal dengan pakaian moden. Orang-orang menggunakan pemanas air suria, ipads dll. Kolej Barefoot di Tilonia mempunyai "Solar Mamas". Solar Mamas adalah wanita dari luar India yang datang untuk mempelajari cara memasang PCB. Ini PCB kemudian digunakan untuk menggerakkan pelbagai peranti solar. Terdapat banyak Solar Mamas dari kawasan Afrika dan Asia. Kolej Barefoot sedang memainkan peranan penting untuk melatih wanita menjadi Jurutera Suria. Bunker Roy adalah pengasas "Barefoot College". Kampus ini mempunyai Amfiteater yang sangat bagus di mana kami mempunyai perbincangan yang sangat baik mengenai "Pendidikan di India". Kami berkeliaran di sekitar kampung bercakap dengan penduduk setempat. Di Tilonia, setiap rumah mempunyai bumbung suria untuk memenuhi permintaan tenaga. Ia secara keseluruhan adalah model yang sangat bagus.

7 Januari itu adalah Ahmedabad: Keretapi berhenti di Stesen Keretapi Gandhinagar. Sidang Kemuncak Gujarat akan diadakan di stesen keretapi. Kita dengan jelas dapat melihat seketika infrastruktur sementara yang dibuat untuk menyokong acara mega. Kami naik bas dan pergi ke Sabarmati Ashram. Ketenangan Ashram telah hilang dengan 500 yatris di atas tanahnya. Kami banyak mengetahui tentang Mahatma Gandhi dan mengenai ajarannya kepada pengikutnya. Kami melawat "Toilet Café" di samping Ashram. Front Narmada River jelas kelihatan melalui Ashram. Kami dapat melihat Sungai Narmada mengalir percuma. Selepas mempunyai banyak gambar kumpulan, kami meneruskan Institut Pembangunan Keusahawanan (EDI) di Ahmedabad. Kampus EDI sangat bagus. Makan tengah hari di EDI dan kemudian kami mempunyai beberapa gambar dan selepas itu, kami dialu-alukan di auditorium. Majlis terakhir JY akan bermula. Terdapat sijil dan pengedaran perisai. Kami memenangi pertandingan BGT di bawah kategori "Perubahan Iklim". Pertama dalam seumur hidup saya, saya telah belajar tentang Beatbox. Beatboxing (juga mengalahkan tinju atau b-boxing) adalah satu bentuk perkusi vokal yang terutama melibatkan seni meniru mesin dram menggunakan mulut, bibir, lidah, dan suara seseorang. Bunyi dalam bunyi beatboxing sangat menyenangkan. Kemudian mempunyai acara kebudayaan yang hebat. Salah satu acara budaya terbaik yang perlu saya katakan semasa yatra. Saya fikir ia pada hari terakhir yatra yang banyak yatris mempunyai bakat yang luar biasa dalam tarian dan muzik. Majlis penutup JY berakhir dengan wajah-wajah bahagia dan banyak pembelajaran untuk memohon semula dalam kehidupan. JY benar-benar pengalaman mengubah hidup saya. Ramai yatris berlepas dari Ahmedabad sendiri dan beberapa seperti saya berpindah ke Mumbai untuk melengkapkan yatra.

8hb Januari kami sampai di sekitar jam 9:00 pagi di luar Mumbai yang berharap dapat sampai ke Mumbai dalam masa satu jam lagi. Tetapi entah bagaimana, harapan kita hanya kekal harapan. Kami sampai di Stesen Kereta Api Central Mumbai sekitar pukul 5:00 pagi. Kami menghabiskan sepanjang hari di kereta api tanpa air untuk mencuci tangan dan lain-lain. Emosi terlalu tinggi untuk meninggalkan beberapa kawan terbaik. Malah, JY telah menjadi pengalaman mengubah kehidupan untuk saya.

Di IIM Vizag, selepas sesi BGT, saya bertanya kepada SMT saya soalan "Apa ciri-ciri yang anda fikir seseorang harus mempunyai untuk memulakan dan menjalankan perusahaan". Dia dengan rendah hati menjawab terlebih dahulu adalah Kita harus mengikuti hati kita. Hati kita tidak pernah memberitahu kita apa-apa palsu. Kedua ialah kita perlu melakukan sesuatu dalam pasukan. Pasukan memberikan anda kekuatan apabila kemungkinan melawan anda. Ketiga, anda mesti mempunyai semangat untuk melakukan sesuatu. Sekiranya anda mempunyai ketiga-tiga sifat yang berjaya anda dapat menjalankan perniagaan anda.

Kini datang kisah orang yang saya jumpai semasa yatra.

Dari panas terik Selatan India hingga musim dingin Chilling dari Utara India. Ya, kita melampiaskan semuanya.

Dan yang paling penting, kita sebagai orang India yang bangga sebelum Hari Republik telah memberi ruang yang cukup untuk menandatangani MOU antara India & Perancis. Chalo bhaiyo i think kuch toh aacha kaam kiya hamne. Kami berjuang semua peluang untuk membuatnya ke Yatra. Ada yang mempunyai cerita yang sangat inspiratif untuk membuatnya menjadi yatra. Tetapi akhirnya Yatra menjadikan kita manik-manik satu Keluarga. Dari TISS ke CST kita telah mengalami peningkatan tertentu dalam tenaga kita. Bahagian lucu adalah semua orang mempunyai peranan yang unik untuk bermain, bermula dengan Ajinkyakumar Gadhave dia membuat kami terhibur sama ada pada apa-apa dan segala-galanya, Manish Tapadiya bhai sentiasa serius dengan telefonnya. Tetapi entah bagaimana dia mendapat sedikit masa. Dia mempunyai lensa bermata untuk memikirkan peristiwa-peristiwa yang akan berlaku. Dia seperti bhai dekho yeh hone wala he teyar raho. Seterusnya adalah AS Kami Tiada Bhai KA Gopalakrishnan Dia sentiasa tangannya dalam permainan "Jangan pernah ada saya". Lelaki ini berada di Amerika Syarikat telah mencuba segala-galanya. Dia sangat terbuka dalam hal ini. Kudos kepadanya untuk perkara yang sama. Bhargava Venkata bhai kami juga berada pada baris yang sama. Dia telah cuba meniru model yang sama di India. Dia adalah pendengar hebat. Semoga kualiti yang dibuat mungkin menjadikannya Kotler of Mad over Marketing (M.O.M) seterusnya. Digantika Mitra sangat ramah dan saya berharap dia yang terbaik untuk lawatannya yang akan datang ke Antartika ". Tanvi Mittal mempunyai beberapa kemahiran yang sangat istimewa dan beberapa tangan unik pada Pengalaman. Setiap kali saya melihat seni dan lukisan saya seperti "Wow! yeh toh bahut aacha dia ". Aashank Ambe menjadi pehle CA se hi thand ki saari calculations karke aaye the. Dia kadang-kadang lulus PJ miskin tetapi masih ketawa toh karna padta tha. Tetapi dia sangat baik dari hatinya. Saurabh Chopra bhai adalah unik dalam dirinya. Dia entah bagaimana berjaya mempunyai imej yang sangat berbeza dengan pelajaran chasma dan meditasi Kaala beliau. Semoga dia menikmati banyak perjalanan Amsterdam yang akan datang. Sekiranya saya dapat mengingat dengan betul, satu-satunya dialog kepada saya adalah "Bhai bath le aaye" dan saya seperti "Mene aisa kyu kara. Maaf kar lakukan ". Siddharth Yedgaonkar tuan sentiasa serius. Mungkin mujhe lagta tha shayad peom soch rhe ho. Diagolue yang terkenal saya masih ingat "Guys Saya Menceritakan Anda" dan "Jaa tu so Jaa". Prakhar Ojha bhai selalu dilihat bergelut dengan barang-barangnya sendiri. Dia juga seorang Pendengar yang baik dan mengatur beberapa hiburan yang sangat serius bagi kami dengan melibatkan Ajinkyakumar Gadhave Sahab kami yang hebat. Dia adalah pelopor dalam semua kes tersebut. Satu orang yang saya banyak belajar semasa Yatra ialah Deepak Jatav, kisah hidupnya menjadi sumber pembelajaran untuk saya. Dia sangat mesra dan hanya bercakap apabila diperlukan. Beliau mempunyai beberapa rancangan yang sangat baik untuk masa depannya. Saya akan ingat Yogesh Chandra untuk lagu-lagunya yang sering diletupkan di tengah-tengah apa-apa. Fatima Zaidi adalah jurugambar yang sangat baik dan sangat baik. Dia akan membina keajaiban seni bina yang hebat. Rahul Maurya sahab sentiasa tertanya-tanya dan duduk bersuara. Saya tidak tahu apa yang dia cuba fikirkan. Tetapi bhai ne yatra saya samah bandh diya tha. Hayat saya ladka kuch tagda karega. Mitti Ke Rang itu sesuatu yang mengingatkan saya tentang seseorang yang istimewa iaitu Amit Jain bhai ke lulus semangat bhi dia dan Sukarelawan bhi. Seperti yang saya ketahui lebih lanjut mengenai dia, saya merasakan dia benar-benar layak sesuatu yang besar, bhai ne bahut perjuangan menghadapi kare dia hidup saya. Dan terdapat kata-kata yang sangat terkenal untuknya ketika dia tidak berada di kompartemen ki "Bhai Networking Karne Gaya dia". Tetapi sabse aachi Networking toh hamare Shreyas Bhalerao sir ki thi. Walaupun tidak berada dalam kumpulan kami, kami menjadi begitu biasa dengannya. Akshay Mnnit Sahab ne bas puri Yatra saya bas rayta hi Felaya dia dan dia tidak melakukan apa-apa lagi. Bhai hanya bercanda. Faci sahab kami Sameer Rastogi adalah sangat oportunistik dalam memberikan gyan, tetapi saya tidak dapat menyembunyikannya. Saya masih ingat beberapa pelajaran yang beliau berkongsi dengan saya. Aswitha Visvesvaran sekali lagi sangat senyap tetapi sangat baik hati dan berjuang untuk mencapai bogie no.7 bila-bila masa kita memerlukannya. Lukisan-lukisan Pritishree Dash kita sendiri sentiasa ada di dalam fikiran saya. Serius lukisan anda agak moden dan mereka menginginkan sedikit ruang di pameran. Sunithi Subramanian juga agak senyap dan agak sibuk di dunia sendiri. Dia sangat baik dalam kemahiran pidato, jika betul saya dapat mengetahuinya. Thumps Up! . Terima kasih kepada Navjivanraje Vijay Pawar kerana bermain beberapa lagu yang sangat istimewa di kereta api dan mempromosikan beberapa perbincangan serius di kereta api. Terdapat satu orang yang saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Ankit Jain kami yang sentiasa membuat kami menghiburkan semua lagu dengan lagu-lagu dan Antakshiri Stuff.

Tetapi yang paling penting pembelajaran saya dari yatra ini adalah:

1. Membangun semangat.
  2. Dengar hatimu.
  3. Membina pasukan yang kuat.
  4. Mulakan perancangan dari Scratch.
  5. Mempunyai misi dan visi dalam kehidupan.
  6. Adakah perancangan jangka panjang.
  7. Kekal Jujur dan Terus Tersenyum.

Thoda bada ho gaya maaf untuk yang sama.

Terima kasih kepada semua orang. Terima kasih kepada Sh. Shashank Mani Tripathi dan seluruh pasukan JY.

Selalunya perkara-perkara mempunyai akhir yang bahagia. Begitu juga kita! Lelaki selalu bersentuhan. Berharap untuk berjumpa dengan anda semula pada masa akan datang.