Beberapa saat dari Kanada

Turquoise. Liar. Musim panas.

"Arh-woooooo ..." Aku melolong, menggema panggilan dari jauh di dalam hutan di seberang Tasik Maligne. Sebagai balasannya, paduan suara 'Arh-wooo ... arh-wooOO ...' menghancurkan kemungkinan isyarat itu adalah manusia. Ini sekumpulan serigala, memanggil satu sama lain ketika cahaya mulai memudar di bawah bulan siam yang melilin di atas Taman Negara Jasper.

Saya yakin saya selamat di tengah tasik, tetapi saya mengambil dayung kayu dan terus kembali ke tempat pelancaran. Serigala tidak mungkin berenang sejauh ini, bukan? Irama mendayung di tasik menenangkan saraf saya, dan saya menghabiskan dua jam berikutnya mengingatkan diri saya untuk tidak memandang rendah kekuatan alam yang menguasai padang gurun Kanada. Pagi tadi, saya membeli selimut dengan corak serigala ketika menyewa sampan itu. Mungkin itu berfungsi untuk saya sekarang.

Ini adalah ruang liar yang membentuk siapa kita. Di sini, anda mungkin sesak nafas, tetapi tidak pernah merasa tidak senang.

Selepas perjumpaan saya dengan Kanada yang lebih liar, saya kembali ke rakan-rakan saya untuk makan, ketawa, dan berkeliaran di jalan-jalan di Jasper. Tepat sebelum pukul empat pagi, saya memuatkan kereta untuk perjalanan pulang ke Tasik Maligne untuk melihat matahari terbit.

Kembali ke jalan raya setelah malam tanpa tidur, perkara terakhir yang ingin anda lakukan ialah memukul sesuatu dalam kegelapan. Dan gelap di padang gurun Kanada, cukup gelap untuk menyembunyikan rusa liar yang mengerikan sehingga ia sampai ke lampu depan. Nasib baik, reaksi saya cukup pantas untuk membawa kereta berhenti menjerit sebelum memukul gergasi itu. Rusa itu mengembara, dan saya melihat sekelilingnya untuk mencari tanda-tanda hidupan liar. Saya kembali memandu dan segera sampai ke destinasi saya, siap menyaksikan apa yang pasti menjadi matahari terbit yang menakjubkan di seberang pegunungan Jasper.

5 pagi - Saksikan keajaiban (Ditembak dengan Pulse dari Makmal Alpine)

Ketika cahaya pertama menyentuh puncak gunung Ratu Elizabeth, salji putih sejuk berubah menjadi api. Awan di atas bergerak balas dengan warna oren, merah jambu dan ungu yang bergulir. Air Maligne Lake yang hampir pegun mencerminkan semuanya dan menjadikan keagungan saat ini dua kali lebih ajaib.

Pada saat-saat ini, anda menyedari bahawa perjalanan penting. Perkara pengembaraan. Tempat-tempat liar ini penting. Kami, sebagai manusia, adalah penjaga tempat-tempat ini dan mempunyai tanggungjawab untuk melindungi mereka. Esok, saya akan kembali ke dunia perjumpaan, senarai tugasan dan telefon. Tetapi untuk saat ini, saya berdiri diam kerana kagum dengan matahari yang terbangun dan sekumpulan burung.
6 pagi - Kemaskan beg7 pagi— Mula meneroka9 pagi— Jangkau dunia yang berbeza

Walaupun sudah banyak disebut, saya tetap mengulanginya - warna tasik Kanada kelihatan tidak nyata, dan pemandangan di sini akan membuat anda merasa seperti anda berada di planet lain. Ini adalah salah satu tempat paling luar biasa di bumi, luar biasa dan pelbagai dari segi pemandangan dan pengalaman.

Di Kanada, saya menjelajah hutan, tasik yang mendayung, dan mendaki ke puncak gunung, semuanya sebagai tamu di tempat-tempat yang berdiri di sana selama sejuta tahun. Semakin mendalam saya ke alam semula jadi, semakin saya terputus dari kenyataan yang dibina di sekeliling saya.

Hari ini, kita melihat ke alam untuk melarikan diri dari kenyataan yang mengerikan, dan inilah saat-saat yang membuat hati kita membengkak.
Tasik Moraine.Lampu terakhir di Air Terjun Athabasca, Taman Negara JasperSaat ketika pandangan bertembung dan pernafasan berhenti. Menakutkan. Mengalami banyak saat seperti itu di padang belantara taman nasional JasperTidak ada yang lain seperti menyaksikan cahaya alpine di antara gunung terbaik di bumi. Lokasi - Tasik Bow di Taman Negara Banff.

Selalu ada pilihan untuk dibuat, dan setiap keputusan membentuk kita dengan cara yang unik. Kami memilih untuk bangun pada pukul 4 pagi atau 9 pagi. Kami memilih untuk mendaki gunung atau berenang di tasik. Kami memilih untuk kekal dan bertakung atau bergerak maju. Saya berusaha untuk lebih menyedari pilihan saya, sama ada kecil atau besar, masing-masing membuat perbezaan.

Setelah enam hari mengembara, saya sampai di lapangan terbang Calgary untuk menangkap penerbangan saya kembali ke Seattle - dan ketinggalan hanya dalam masa tiga minit. Biasanya, saya akan merasa kecewa, tetapi tidak kali ini. Sebaliknya, saya dengan senang hati menerima keadaan itu. Saya menjumpai sebuah kafe di bandar dan mula menulis catatan ini.

Udara gunung mentah Kanada masih mengalir melalui saya. Segala-galanya terasa segar - wajah, bumi, ruang di sekeliling saya, dan saya. Mungkin inilah sebab kita semua melakukan perjalanan - untuk melihat yang normal dari perspektif baru. Untuk membawa kebaharuan ke dalam jiwa kita, supaya kita dapat mencerahkan dunia dan menyebarkan tenaga positif.

Ringkas tetapi mendalam, kesan perjalanan terhadap manusia.

Beritahu saya pendapat anda mengenai cerita ini dengan memberikan jawapan anda di bawah. Ikuti saya di Instagram dan 500px untuk melihat kejadian terkini. Tangkap dengan Canon 5DM3 85mF1.2 & 16–35mF4. Potret diri menggunakan Pulse Timer dari Alpine Labs. Warna dinilai dengan menggunakan VSCO di Lightroom.