Satu tiket ke mana-mana sahaja!

Saya selalu tertanya-tanya apa rasanya hendak bepergian bersendirian; untuk melawat tempat yang sama sekali baru, berjumpa dengan orang baru, belajar tentang budaya & tradisi mereka. Sesetengah bahagian saya sentiasa mahu bepergian bersendirian.

Sebagai seorang India Utara, saya tidak pernah ke pantai atau di mana-mana di timur & selatan India untuk perkara itu. Untuk mengalami laut & pantai, saya merancang perjalanan selama seminggu ke Brahmapur, Odisha untuk menghadiri perkahwinan rakan saya. Matlamat saya bukan semata-mata untuk meneroka Brahmapur, tetapi untuk melayari Visakhapatnam dan Bhubaneswar juga. Jadi penerbangan saya dari Delhi ke Visakhapatnam, dan selepas melawat Visakhapatnam, saya akan mengambil kereta api ke Brahmapur untuk perkahwinan dan kemudian dari Brahmapur ke Bhubaneswar untuk menangkap penerbangan saya kembali ke Delhi. Saya telah merancang perjalanan dengan cara yang saya dapat 8-9 jam di Visakhapatnam, Bhubaneswar dan beberapa hari di Brahmapur.

Perjalanan saya bermula malam sebelum saya terpaksa menangkap penerbangan saya ke Visakhapatnam pada jam 5:30 pagi. Dengan sabar menunggu pengalaman penerbangan pertama saya dan membayangkan seluruh minggu pengalaman baru, permulaan pengembaraan itu sudah bermula. Saya terus membaca tentang petua perjalanan, kaedah keselamatan yang perlu saya ketahui untuk perjalanan solo. Di antara puncak keseronokan kepada kebimbangan yang paling mendalam tentang perjalanan bersendirian, saya tidak dapat tidur malam itu.

Saya sampai ke lapangan terbang sebelum jam 3 pagi, kerana saya ingin mempunyai masa di lapangan terbang untuk upacara saya (saya telah buat sendiri) - membeli tanda dari lapangan terbang. Untuk setiap lapangan terbang saya akan melawat di sini dan seterusnya, saya akan membeli tanda tempat itu dan akan menambah koleksi saya sendiri. Bertentangan dengan jangkaan saya bahawa saya akan mempunyai masa yang cukup di lapangan terbang, ada antrian yang panjang menunggu saya! (anda tahu mengapa saya terpaksa bertahan dalam barisan lama untuk pemeriksaan keselamatan - dapatkan bagasi anda diimbas & kemudian dapatkan kasut anda diimbas). Dan saya memasuki pintu hanya 3 minit sebelum waktu tutup. Tetapi, saya masih dapat membeli token. Hanya dalam masa 2 minit, dipilih, dibayar, dan kemudian saya berlari ke pintu.

Pengalaman terbang yang pertama hanya luar biasa - apabila pesawat berlepas, saya merasakan kegembiraan yang berbeza! matahari di atas awan kelihatan tinggi. Saya tidak dapat menggambarkan betapa cantiknya ia kelihatan. Saya terus memandangnya sehingga ia tidak kelihatan lagi. Terdapat sesuatu yang saya alami - bukan sesuatu yang sangat menyenangkan, walaupun - saya merasakan terdapat penyumbatan tiba-tiba di telingaku dan ia sangat menyakitkan.

Dalam kegelapan (tidak literal, ia mengambil masa kira-kira satu setengah jam), saya berada di Visakhapatnam. Rancangan saya adalah untuk membuat penggunaan optimum masa saya di Visakhapatnam dan melihat semua tempat yang indah yang saya dapat. Jadi, saya memetakan perkara dengan cepat - Lapangan Terbang => Kailasagiri => Submarine => Ramakrishna beach => Alpha hotel => stesen kereta api. Tidak sanggup membazir walaupun satu minit, saya dengan cepat menempah sewa Ola selama 6 jam dan menuju ke Kailasagiri. Walaupun saya ingin menikmati setiap saat, saya tidak pernah lupa bahawa saya sendirian. Saya telah mengambil langkah berjaga-jaga yang perlu - lokasi yang dikongsi bersama keluarga saya, peta pada telefon saya. Semasa pemandu mencadangkan, saya pergi ke Kailasagiri melalui pantai Ramakrishna, yang meliputi kedua-dua tempat dalam satu perjalanan.

Dan, pembaca sayang saya, ini adalah pantai Ramakrishna.

Pantai Ramakrishna

Hati saya melompat dengan kegembiraan! Sekilas pantai pertama! Saya berdiri di sana, melihat & mengagumi keindahan dan cuba untuk memahami keluasan laut. Saya menghabiskan masa di sana, merasakan gelombang menyentuh kaki saya & pasir tergelincir di bawah, memerhatikan keindahannya. Ia adalah siang hari, jadi iklim agak hangat. Pantai itu nampaknya tidak tercemar, dan ia tidak sesak juga - saya dapat melihat hanya beberapa orang di sekitar.

Kemudian saya menuju ke arah Kailasagiri. Terletak di puncak gunung, Kailasagiri adalah tempat berkelah, tempat bersenang-senang dan aktiviti, dan memberikan pandangan terbaik Visakhapatnam. Saya mengembara di atas keretapi mini di sana, yang berjalan di sekitar Kailasagiri, dalam bulatan lengkap, memberikan pemandangan Visakhapatnam di satu sisi dan gunung di sisi yang lain. Ia kelihatan seperti serupa dengan kertas dinding landskap yang indah ini. Dalam satu perkataan - hebat.

Lihat dari Kailashgiri

Terdapat sedikit masalah bahasa kerana orang tidak memahami bahasa Hindi dan bahasa Inggeris. Tetapi anda dengan mudah dapat bertahan menggunakan bahasa isyarat. Saya juga mempunyai perbualan dengan keluarga di kereta api mini dalam bahasa isyarat. Saya akhirnya menghabiskan sebahagian besar masa saya di Kailasagiri kerana saya tidak mempunyai masa yang cukup tempat lain di dalam senarai saya. Tetapi bagaimana anda boleh melepaskan makanan? Ayam biryani di hotel Alpha. Rasa asli biryani, dan pada harga yang sangat berpatutan. Ia benar-benar berbaloi. Salah satu bahagian terbaik dalam perjalanan di Visakhapatnam ialah pemandu Ola saya. Dia memahami bahasa Hindi dan adalah seorang tempatan. Setiap tempat yang kami lawati, beliau memberitahu saya sejarah yang berkaitan dengan tempat dan peristiwa baru-baru ini yang berlaku di sana.

Perhentian rawak untuk menangkap pemandangan yang menakjubkan ini.

Masa sedang berdetik dan saya terpaksa tergesa-gesa ke stesen keretapi Visakhapatnam. Saya berada di stesen dalam masa dan saya naik kereta api ke Brahmapur. Sewaktu saya sampai di Brahmapur, saya mendapati rakan saya, Priyanka, telah datang untuk menerima saya dengan 2 adik-beradiknya (mereka membawa bagasi saya: p). Biar saya ceritakan tentang kawan saya Priyanka (sayang bernama bertuah oleh keluarganya). Dalam satu ayat, saya boleh mengatakan "gadis yang paling sukar saya kenal". Dia mengendalikan semuanya dengan kematangan dan rahmat.

Kami sampai ke rumahnya, akhirnya. Ia adalah hari yang panjang - saya hampir tidak membuat penerbangan, melihat Visakhapatnam, dan selepas perjalanan kereta api yang panjang saya sampai ke Brahmapur - dan yang saya perlukan adalah makanan yang baik dan tempat tidur yang selesa.

Sunrise di pantai Gopalpur

Kami merancang untuk melawat pantai berhampiran tempatnya semasa matahari terbit. Cukup teruja, ia adalah pada senarai baldi saya. Keesokan paginya, kami menuju ke pantai. Ia berasa lebih sejuk ketika kami bergerak lebih dekat ke pantai. Pantai Gopalpur - Ia bersih dan cantik; semasa matahari terbit, warna-warna warna dihiasi dan pantai kelihatan meningkat! Kami menghabiskan masa yang cukup di sana. Kerang banyak terdapat di sana dan saya mempunyai koleksi saya sendiri: p

Pantai Gopalpur - Sunrise

Pantai Gopalpur - Di sebelah petang

Sunset di Pantai Haripur

Saya sentiasa terpesona dengan idea melawat pantai yang sunyi - tidak ramai orang di sekitar, tiada penjaja, hanya sebuah pantai yang belum dikomersialkan. Dan pantai Haripur hanyalah itu. Jadi pada suatu petang, saya melarikan diri untuk melawat pantai Haripur. Ia adalah satu jam memandu dari rumah Priyanka. Kami terpaksa menyeberangi kampung Haripur untuk melawat pantai. Ia adalah tempat terpencil. Tiada orang yang dapat dilihat di peregangan dan pemandangan matahari terbenam yang indah. Kami duduk di struktur binaan konkrit yang lebih tinggi yang merupakan tempat yang sesuai untuk minum bir sejuk. Walaupun kami tidak (dan percaya saya tidak), ia adalah tempat untuk api unggun dan bir sejuk. Oleh itu, jika anda berpeluang melawat pantai Haripur, membawa beberapa botol bir bersama anda.

Makanan

Menjadi seorang Punjabi, saya digunakan untuk rajma chawal, ayam mentega, parathas, dan barangan Punjabi yang lain. Di Odisha, mereka mempunyai rasa yang sangat berbeza dalam makanan, walaupun pada majlis perkawinan - beras, daal, ikan (segar dan berbeda), ayam, dan kambing. Saya terkejut mengetahui bahawa mereka tidak pernah merasakan rajma!

Pada mulanya, saya agak bimbang tentang makanan (sukar bagi saya untuk menelan). Apabila orang-orang di sekeliling saya sedar, ibu Priyanka sebenarnya membuat saya makan dari tangannya sendiri. Nah, saya akan bersetuju bahawa makanan itu sebenarnya lazat selepas mencampurkan semua hidangan. Satu lagi perkara menarik yang saya perhatikan ialah orang makan - mereka menggabungkan segala-galanya di atas pinggan mereka, dan kemudian mereka terus melemparkannya untuk membuatnya menjadi bulat, dan kemudian mereka makan. Ia agak mengejutkan kerana saya tidak pernah melihat sesuatu seperti itu sebelum ini.

Pantai Puri

Seperti yang saya telah merancang perjalanan saya, ia kelihatan saya akan melawat Bhubneshwar sahaja. Tetapi bertuah saya, saya mendapat syarikat. Salah seorang sahabat Priyanka yang menghadiri majlis perkahwinan itu adalah dari Bhubneshwar. Dia mengiringi saya untuk sepanjang hari dan kami juga pergi ke Puri bersama. Pantai Puri adalah salah satu pantai paling sibuk, banyak orang yang mandi, lifeguard yang ada, tunggangan kuda dan unta, banyak penjaja yang menjual makanan di sekitar. Ia sangat dikomersialkan. Jika anda merancang untuk pantai Puri, saya akan mengesyorkan perjalanan unta dan mandi. Anda tidak akan kekurangan syarikat di sana.

Dan perjalanan saya akhirnya berakhir di lapangan terbang Bhubneshwar, di mana saya membeli tanda Tokong Sun - upacara saya, ingat? Dan telah pergi ke Delhi.

Ia bukan sahaja tentang lautan yang anda perjalanan, tetapi juga mengenai orang yang anda jumpai

Saya tidak pernah membayangkan bahawa saya akan menerima sambutan yang hangat dari keluarga, sepupu, dan rakan-rakan Priyanka yang akan membuat perjalanan keseluruhan begitu mengasyikkan! Ibunya manis, peduli, dan mempunyai senyuman yang comel. Dengan sepupu dan rakan-rakan Priyanka, ia adalah parti bujang yang membantu memecahkan ais & kita semua bercampur. Dan apabila kami merancang beberapa aktiviti bersama, saya dapat mengenali mereka dengan lebih baik. Lawatan ke pantai Haripur dengan Sibasish (penggemar gim). Saya dan Vivekananda, saudara Priyanka, seorang penari yang mengaku diri sendiri dan seorang usahawan muda, mengadakan persembahan tarian untuk malam DJ, tetapi ketika tiba waktunya, dia melupakan hampir semua langkahnya. Siba (penari sebenar, tidak ada kesalahan Vivekananda: p) menari dan menghiasi banyak persembahan. Lawatan saya ke pantai Puri dengan Debabrata (satu dengan wajah yang tidak bersalah); dan banyak lagi - Saswatika, Gayatri, Debo Smita, Avinash. Kami semua menari, menikmati, mengklik gambar. Adalah baik untuk mengenali mereka. Terima kasih banyak kepada anda semua (terutamanya Priyanka) untuk membuat perjalanan saya tidak dapat dilupakan.

Pengambilalihan utama saya & mengapa semua orang perlu pergi

Perjalanan untuk melihat betapa indahnya dunia, apa yang berbeza yang ditawarkannya; perjalanan untuk mengetahui dan menjalani tradisi & budaya yang berlainan; perjalanan untuk bertemu dengan orang baru, untuk mengetahui cerita mereka; perjalanan untuk pengalaman baru. Dalam perjalanan ini, saya dapat merasakan sedikit daripada semua yang saya gunakan untuk membayangkan & membaca tentang perjalanan. Saya memulakan perjalanan ini sahaja, dan saya kembali dengan kenangan dan rakan-rakan yang telah saya buat sepanjang perjalanan.

Jadi, hanya pek beg anda dan tinggalkan!