Jadual Penerbangan Ultimate Yellowstone / Teton

Ini adalah jadual perjalanan yang kami ambil pada bulan September 2016 bersama isteri saya, dua tahun, dan mertua. Merancang dan melaksanakan perjalanan tiga generasi dengan pelbagai tahap aktiviti dan kesabaran sukar. Tetapi kami berjaya! Perjalanan kami berjaya dengan semua orang (termasuk anak kami).

Sejak kami kembali, saya mendapat banyak permintaan daripada orang ramai mengenai jadual perjalanan kami, jadi saya memutuskan untuk menulis keseluruhannya dan memasukkannya ke Internet (terutamanya kerana saya tidak mahu menggali e-mel saya bertahun-tahun kemudian untuk mengemukakannya kepada seseorang - saya boleh menunjukkannya di sini).

Perhatikan bahawa ini adalah jadual bagi mereka yang suka melakukan perjalanan sendiri - kerana lawatan yang besar menghisap dan menyebabkan ini adalah sialan Amerika. Kami akan melakukan perjalanan darat dan tidak mengikut jadual orang lain.

Krew kami

Matlamat Perjalanan

Kami pergi untuk campuran mewah + luaran untuk perjalanan kami. Ini adalah campuran terbaik, kerana anda boleh berjalan-jalan sepanjang hari tetapi mempunyai bilik, bilik mandi, dan makanan yang hebat untuk dikunjungi. Perjalanan ini bukan untuk mengatasinya. Saya suka perjalanan backpacking yang baik, tetapi ini bukan - kami mengambil undang-undang dalam perjalanan ini dan kami berusia 2 tahun - jadi kami tidak mahu lebih berat daripada yang kami perlukan. Jadi tiada perkhemahan. Dan tiada Motel 6.

Tempat penginapan

Kunci jadual perjalanan ini adalah menempah penginapan anda lebih awal - sekurang-kurangnya 9 bulan, jika tidak setahun. Hotel di Yellowstone menempah dengan sangat awal (kerana ia sangat popular). Kami menempah pada bulan Januari untuk perjalanan bulan September kami. Nanti, saya rasa kita tidak akan mendapat bilik. Anda boleh tinggal di "bandar-bandar gerbang" Cody, West Yellowstone, atau Gardiner - tetapi tidak semestinya memandu setiap hari. Lebih baik tinggal di taman di pondok-pondok taman negara yang mulia.

Kami melakukan Grand Teton terlebih dahulu dan kemudian Yellowstone. Anda juga boleh melakukannya dengan cara lain. Saya fikir kedua-duanya akan baik-baik saja. Inilah yang kami tempah.

• Tiga malam di Grand Teton. Sekiranya cukup awal dapatkan Jenny Lake Lodge. Tetapi jika tidak - tidak apa-apa - Jackson dan Teton Village mempunyai beberapa tempat yang hebat untuk tinggal dan mereka secara harfiah 5 minit dari taman. Jadi tidak ada masalah. Kami menginap di Teton Mountain Lodge. Amat disyorkan. Bilik kami cantik dengan dapur dan kami menggunakan 2 kolam dan 3 tab mandi panas secara percuma. Dan spa pelengkap dengan 'bilik wap kayu putih'. Itu adalah pengalaman yang tersendiri. Singkat cerita - sangat mengagumkan apabila kita kembali kepada kenaikan itu. Dan pada dasarnya hiburan segera (dan wortel) yang dapat anda gantung di depan anak berusia dua tahun, seperti dalam "jika anda makan brokoli ini, kami akan membawa anda berenang!". Berfungsi setiap masa :).
  • Dua malam di Canyon Lodge di Yellowstone. Pondok ini sangat baru dan menakjubkan. Diubahsuai secara literal dua tahun lalu. Ini adalah penginapan kelas atas moden.
  • Suatu malam di Mammoth Hotel di Yellowstone. Kami tinggal di kabin di sana (kerana hanya itu yang ada). Ia pedesaan, tetapi juga sangat bagus. Bersih, selesa, dan terasa seperti tinggal di sebuah kampung tentera kecil (sebab itulah yang pernah dilakukan oleh Mammoth).
  • Dua hari di Old Faithful Lodge di Yellowstone. Ini adalah titik tumpu. Kami pada dasarnya menempah seluruh perjalanan kami ketika kami dapat bilik di Old Faithful Inn. Hotel ini sangat mengagumkan. Ini adalah Landmark Bersejarah Nasional yang dibina seperti kabin kayu gergasi. Kami mendapat bilik di "rumah lama" bahagian asal hotel yang dibina pada tahun 1800-an. Masalah dengan bilik-bilik ini adalah bahawa tidak ada bilik mandi. Saya fikir itu akan menjadi masalah, tetapi tidak sama sekali. Bilik mandi "gaya asrama" awam bersih dan disaluti dengan marmar dan perlengkapan mewah. Bukan bilik mandi asrama khas anda. Tinggal di Rumah Tua! - anda tidak akan menyesal. Daya tarikan tidak dapat ditandingi dan kami berada beberapa langkah dari atrium / lobi utama di mana mereka mempunyai muzik langsung setiap malam, kopi, bar, dan perapian besar. Anda juga boleh duduk di beranda hotel dan melihat Old Faithful pergi. Selain itu, tinggal di sini adalah penyebab perubahan permainan maka kita dapat bangun lebih awal dan berjalan di sekitar Old Faithful dan Upper Geyser Basin sebelum bas pelancongan muncul. Anda juga boleh bangun sehingga lewat dan keluar untuk melihat mata geyser dengan cahaya bintang. Anda boleh mengambil gambar seperti Old Faithful pada waktu malam. Lakukannya. Dapatkan sekurang-kurangnya dua malam di sini dan bina sisa perjalanan anda di sekitarnya.

Sampai di sana

Terbang ke Salt Lake City (bukan Jackson). Kos untuk lengan dan kaki untuk terbang ke Jackson, WY - di mana Grand Teton berada (dan merupakan lapangan terbang terdekat ke Yellowstone). Lebih baik terbang ke Salt Lake City sebagai gantinya. Berbuat demikian. Kami menjimatkan $ 400 setiap orang yang terbang ke SLC dan bukannya Jackson.

Sewa kereta yang selesa (kami mempunyai minivan untuk kita semua) - dan lakukan perjalanan 5 jam dengan mudah ke Grand Teton / Yellowstone. Tingkatkan jalan raya di Idaho - sangat indah dan pantas. Secara harfiah - had kelajuan adalah 80 MPH di banyak tempat.

Peralatan

• Pakaian biasa untuk barang biasa. Saya mempunyai dua pasang seluar jeans, dua kemeja, sweater, dan Vans saya. Jaket hangat, beanie, dan juga sarung tangan ringan adalah suatu keharusan pada musim gugur. Kemaskan untuk suhu yang lebih sejuk daripada yang anda jangkakan. Ini naik di pergunungan dan lebih sejuk daripada yang anda fikirkan - terutamanya pada waktu malam. Malah pada bulan September kami mempunyai banyak malam di mana suhu 30 darjah F.
  • Peralatan mendaki standard. Seluar, kemeja anyaman panjang, kemeja anyaman pendek, topi trucker, kasut mendaki yang kukuh, dan cermin mata hitam.
  • Mendaki tiang untuk mertua - mereka menyukainya dan itu sangat membantu mereka menavigasi beberapa lereng.
  • Pembawa Bayi Osprey Poco Plus. Ini adalah barang bayi terbaik yang kami beli. Anak perempuan kami sangat menyukainya dan sangat selesa dipakai. Walaupun pada akhir 6 batu, bahu saya sedikit terluka - tetapi itu terutama menyebabkan saya membawa 40 paun di punggung saya. Kuncinya adalah berehat setiap jam lebih kurang selama 10 minit supaya bahu anda tidak pernah letih.
  • Stroller Payung. Untuk tempat yang anda tidak mahu menggunakan pembawa.
  • Kerusi kereta. Kami membawa barang dari rumah, mengikatnya ke dalam kereta pada hari pertama dan meninggalkannya di sana selebihnya.

Jadual Waktu

Sekarang akhirnya ke jadual perjalanan. Kami berusaha mencari gabungan mendaki keras, makan, berehat, bersiar-siar dan memandu. Saya sangat mengesyorkannya. Saya tidak merasa terkongkong sebagai lelaki luar yang keras. Pertengahan tahun 60-an mertua saya juga menyukainya. Anak kecil saya yang berusia 2 tahun juga berkembang. Banyak falsafah dan minat yang bersaing - tetapi semuanya berjaya.

Hari 1: Sampai di sana dari Salt Lake City

• Terbang pada waktu pagi ke Salt Lake City. Sampai di sana sebelum tengah hari.
  • Sewa kereta anda dan memandu selama 5 jam, melalui Idaho, ke Jackson, WY.
  • Dapatkan makan malam di Jackson atau di Desa. Kami makan di tempat yang hebat ini bernama Calico yang berjarak 5 minit pemanduan dari Teton Village.
  • Rehatlah.

Hari 2: Bersiar-siar Klasik Grand Teton + Berperahu

• Saya bangun awal jam 7 pagi dan mengambil kereta keluar untuk mengambil gambar pagi. Saya memandu jalan Moose-Wilson ke taman dan benar-benar terkejut dengan pemandangan. Rahang menjatuhkan dengan awan dan gunung di cahaya pagi.
  • Saya fikir pemandangan terbaik terletak di selatan Tasik Jenny (lihat di bawah). Pagar ini memiliki pagar dan penampan ini di latar depan. Pandangan Cascade Canyon dan pemanduan pemandangan tasik Jenny juga sangat sah.
Teton pada waktu pagi.
  • Selepas sarapan, kami melakukan rangkaian yang sama dengan orang-orang. Ia sama baiknya pada pukul 11 ​​pagi - tetapi cahaya untuk fotografi lebih baik pada pukul 7:30 pagi. Jadi bergantung pada apa yang anda mahukan.
  • Kami makan tengah hari di Colter Bay dan selepas itu kami menyewa kapal motor dari Colter Bay Marina dan membawanya keluar di tasik. Melakukan ini! Itu adalah pemandangan Tetons yang sangat unik. Dan mengagumkan untuk menaiki kapal di tasik. Kami mendapat pengalaman spektrum penuh - air tenang yang tenang hingga angin berangin. Saya berusia dua tahun malah mengambil giliran untuk menangkap kapal. Dia mengetahui pendikit dalam 30 saat.
Menawan kapal kita seperti bos.
  • Selepas menaiki bot, kami pergi ke jalan lain dan berhenti di beberapa titik pemandangan yang baik. Oxbow Bend - pasti memukulnya pada musim luruh. Aspek di sana berwarna kuning membutakan. Memukul juga Sungai Ular menghadap. Ansel Adams mengambil gambarnya yang terkenal dari sana.
Pandangan Sungai Ular
  • Kami memandu melalui Jackson dalam perjalanan pulang dan akhirnya menghabiskan banyak waktu di sana - kopi, membeli-belah di tingkap, dan bertemu dengan bisikan beruang - yang memberi kami tabung beruang semburan beruang yang tidak digunakan. Bear spray adalah HARUS mendaki di Tetons dan Yellowstone.
  • Random Aside: Orang ini, mari kita memanggilnya "bisikan beruang", takut pada saya dalam proses. WTF. Mengapa beruang tidak boleh takut kepada manusia seperti hidupan liar yang lain? Mengapa ia perlu mengenakan bayaran kepada saya? Secara ringkas saya berfikir untuk mendapatkan senapang serangan dengan kartrij berkapasiti tinggi dan bukannya "bear spray". Semburan peluru terdengar lebih baik daripada semburan capscacin semasa beruang sedang mengecas saya. Tetapi saya tidak melakukannya. Terutama kerana saya tahu saya akan menembak setiap perkara yang bergerak secara sembarangan. Akan ada kerosakan cagaran.
  • Kembali ke hotel, kami membersihkan diri dan mendapat makanan yang enak di Village.
  • Kami akan memeriksa tab mandi panas di atas bumbung, tetapi kami sangat letih dalam perjalanan dan tidak banyak tidur kami hanya memukul rumput kering.

Hari 3: Hari Kenaikan Teton

• Ini adalah hari untuk kenaikan teras keras. Saya dan isteri cuba melakukan pendakian ke Cascade Canyon ke Lake Solitude, tetapi kami sudah terlambat memulakannya sehingga kami tidak dapat melakukan keseluruhan perjalanan sejauh 18 batu. Satu lagi pilihan hebat (yang kami pelajari kemudian) adalah kenaikan sepanjang 19 batu yang bermula di Paintbrush Canyon, naik ke Paintbrush Divide, jatuh ke Lake Solitude, dan kemudian kembali OUT Cascade Canyon. Harus bermula lebih awal untuk itu juga - 6 atau 7 pagi.
  • Yang dikatakan, Cascade Canyon 12 miler kami di atas dan ke bawah juga banyak. Pemandangannya epik - sebuah katedral pergunungan di sekitar kita, aliran gunung yang sempurna, tasik gunung yang jernih. Ini pada dasarnya seperti surga ketika saya membayangkannya di kepala saya.
Di dalam Cascade Canyon
  • Semasa kami mengembara, mertua menjaga anak kecil kami - berjalan di sekitar Jenny Lake dan berenang kembali di hotel.
  • Kami mendapat makan malam yang enak pada malam itu dan berendam di tab mandi panas hotel setelah perjalanan panjang.

Hari 4: Memandu pemandangan ke Yellowstone

• Kami bangun awal hari ini dan hanya menggunakan setiap sumber mewah yang ditawarkan hotel sebelum mendaftar keluar: Kami pergi berenang dengan anak kecil kami, kami menggunakan tab mandi panas, kami menggunakan Eucalyptus Steam Room. Saya hampir pingsan di sana, ia sangat panas.
  • Kami makan tengah hari di Jackson di kafe yang luar biasa ini yang bernama Cafe Genevieve.
  • Selepas makan tengah hari, kami memasuki Pusat Pelawat Craig Thomas di Grand Teton. Ini adalah bangunan yang indah dengan pemandangan Tetons yang menakjubkan. Pergi melihatnya. Dan bergambar dengan tanduk di sana. Kita mungkin sepatutnya pergi pada awal perjalanan, tetapi akhirnya kita pergi. Whatevs.
  • Kami melaju perlahan menuju Yellowstone - matahari pada waktu petang sangat cerah sehingga kami mengambil banyak gambar dalam perjalanan. Aspek kuning, gunung yang menjulang tinggi, dan tembakan ini saya ambil dari selatan Tasik Jenny. Ini kegemaran perjalanan saya.
Hidup ini indah.
  • Setelah cukup gambar, akhirnya kami mengucapkan selamat tinggal di Taman Nasional Grand Teton dan menuju ke utara menuju Yellowstone. Setelah memasuki taman, kami menuju ke Kawasan Thumb Geyser Barat untuk melihat ciri panas bumi pertama dan Danau Yellowstone.
  • Kawasan West Thumb Geyser bukanlah salah satu kawasan geyser utama, tetapi ini adalah intro yang bagus untuk taman ini dan patut dikunjungi - terutamanya kerana ia betul-betul di sebelah Yellowstone Lake. Bahagian yang paling baik adalah bahawa kita juga kebetulan menemui kawanan rusa besar yang juga melepak di sana.
Lembangan West Thumb Geyser
  • Selepas West Thumb Geyser Basin, kami menyusuri Hayden Valley sekitar matahari terbenam dan berlari ke bison pertama kami. Ini awal, jadi kami berhenti dan menatap. Menjelang hari terakhir kami di Yellowstone, anda seperti - "bison, whatevs". Ia seperti melihat tupai pada ketika itu.
  • Kami menginap di Canyon Lodge dan makan di restoran di sana malam itu.

Hari 5: Grand Canyon of Yellowstone

• Saya bangun awal pagi ini dan pergi ke Hayden Valley untuk mendapatkan beberapa gambar hidupan liar tanpa keluarga. Saya melihat kawanan bison yang besar dan hanya terlewat melihat Grizzly cuba menurunkan anak lembu. Yang lain di sana bercakap mengenainya seperti orang gila.
  • Saya mendapat beberapa gambar yang baik di kabut pagi dan kemudian memandu seperti 1 minit ke Sulphur Cauldron. Nampaknya, ia mempunyai pH 1 - lebih banyak daripada asid bateri. Sekiranya saya jatuh di dalamnya secara harfiah akan mencairkan saya menjadi atom konstituen saya - tulang dan semua. Itu adalah peringatan yang baik untuk terus berada di jalan.
  • Dalam perjalanan kembali, saya memperoleh beberapa titik vista Canyon - Lower Falls, Upper Falls. Ia menyenangkan pada pukul 8 pagi - benar-benar sesak.
  • Selepas sarapan di bilik, saya membawa semua orang berjalan kaki sejauh 6 batu di sepanjang Grand Canyon Yellowstone. Saya fikir ia adalah cara yang lebih baik untuk melihat gaung dan jatuh daripada melakukan litar kereta pelancong biasa. Cukup rata sehingga tidak ada seorang pun di parti yang mengadu hal itu. Sebenarnya, semua orang sangat gung-ho mengenainya.
Grand Canyon dari Yellowstone
  • Kami bermula dari Uncle Toms dan berjalan kaki di sepanjang gaung ke Artist's Point. Kami mendapat pemandangan yang luar biasa ke dalam gaung dan jatuh sepanjang jalan. Di luar Artist's Point, kami berjalan menuju ke Sublime Point, berpusing ke sebuah tasik kecil, dan kemudian kembali ke kereta kami di sepanjang melewati kawasan termal di pedalaman. Itu sangat hebat. Tidak ada jalan setapak, tidak ada orang, hanya kita dan mata air panas.
Kami dalam perjalanan di sekitar Canyon
  • Kami makan tengah hari di Canyon Village dan yang lain mahu berehat sebentar. Saya kembali keluar dan memeriksa kawasan Gunung Berapi dalam hujan yang sekejap-sekejap. Saya berjalan kaki di sana sekitar satu jam. Ia sejuk dalam hujan lebat. Banyak kolam, fumaroles, dan beberapa periuk lumpur kering. Sebilangan besar orang boleh merinduinya. Pergi jika anda pelik seperti saya yang taksub dengan gunung berapi.
  • Petang itu kami pergi ke program ranger. Ia sangat membosankan. Mengenai burung yang dipanggil Clark's Nutcracker. Kami hanya pergi setelah beberapa minit dan berkeliaran di sekitar pusat pelawat dan kedai hadiah. Programnya berbeza setiap malam. Dengan pembicara dan topik lain, saya rasa ia akan menarik - mencubanya - tetapi biarkan jika terlalu membosankan.

Hari 6: Lembah Lamar dan Mammoth

• Kami mendapat permulaan lebih awal hari ini dan memandu ke timur laut dari Canyon ke Lembah Lamar. Lembah ini dikenal sebagai "Serengeti Amerika Utara" kerana semua satwa liar di sana. Ini memenuhi sepenuhnya sehingga penagihannya. Sebenarnya, ia sangat mengejutkan. Kemuncaknya adalah melihat sekumpulan besar bison yang berhijrah ke lembah.
Perayauan kerbau.
  • Inilah sebabnya mengapa Taman Negara luar biasa. Baris dari lagu itu - "beri saya rumah di mana kerbau berkeliaran." - anda benar-benar merasakannya di sini. Seperti inilah rupa Amerika Barat sebelum manusia mengambilnya dan merosakkannya.
  • Kami melihat lebih banyak hidupan liar di Lembah Lamar - kawanan pronghorn, kawanan domba bighorn, kami bahkan berhenti di tepi jalan di mana sekumpulan orang sedang bersiap dengan skop mencari serigala. Kami tidak melihatnya, tetapi nampaknya terdapat beberapa bungkusan di Lembah Lamar. Anda mesti sangat berdedikasi untuk melihat lelaki itu.
  • Di hujung timur Lembah Lamar, kami melakukan perjalanan singkat sejauh 1.6 batu di sekitar Trout Lake. Batu sejauh batu ini mungkin merupakan usaha terendah, kenaikan ganjaran tertinggi di Yellowstone. Anda naik hanya beberapa kaki 100 dan berakhir di tasik gunung kecil yang menakjubkan ini. Ia memantulkan langit seperti cermin. Kami sejuk di sana sebentar untuk merendamnya.
Tasik Trout
  • Kemudian kami masuk ke dalam kereta dan membawanya ke Mammoth. Kami lapar dan belum makan tengah hari. Mammoth adalah pos kecil yang sejuk di utara Yellowstone. Kami makan tengah hari di deli dan memeriksa Mammoth Terraces yang terkenal. Saya ingat ini sejak kecil dan sebenarnya agak mengecewakan kerana banyak teras telah mati! Bukan apa-apa yang dilakukan manusia - mereka mati kerana gempa kecil yang mengubah struktur saluran air. Terdapat sebilangan besar teras baru yang terbentuk - tetapi mereka belum berkembang ke hamparan luas yang besar ini sehingga Minerva dan Jupiter Terrace kembali pada tahun 1987 ketika saya terakhir di sini. Tetapi masih boleh dilihat.
  • PETUA PRO: Sekiranya anda bepergian dengan anak perempuan anda yang berusia dua tahun yang terobsesi dengan Frozen dan dia bertanya kepada anda "Adakah ini Istana Elsa?" - jangan berfikir dua kali sebelum menjawab "Ya, ya ini adalah Istana Elsa." Tahap semangatnya yang sudah tinggi akan meningkat ke tahap yang lain dan dia akan menyeret anda untuk melihat semua ciri geoterma di taman. Bila-bila masa dia benderang, Anda dapat mengatakan "Saya rasa Elsa akan berada di istana berikutnya, mari kita lihat apakah kita dapat menangkapnya". Dia akan bersemangat.
Ya, ya itulah IS Elsa's Castle.
  • Oleh kerana cuaca sejuk, kami hanya melakukan Lower Terraces dan meninggalkan yang Atas untuk esok. Kami berehat dan makan malam yang mewah pada malam itu di Mammoth Dining Room. Saya makan bison - kerana hanya itulah saya.

Hari 7: Norris Geyser Basin dan Old Faithful

• Kami mempunyai sarapan besar yang bagus dan memulakannya kemudian. Kami sampai di Upper Mammoth Terraces. Ia tidak begitu menakjubkan seperti Teres Bawah, tetapi masih perlu dilihat. Kami menghabiskan kira-kira satu jam dalam hujan yang sejuk dan sekejap di sana.
  • Kemudian kami masuk ke dalam kereta kami dan menuju ke Norris Geyser Basin - kawasan panas bumi terbesar di taman. Sayangnya jalan langsung di sana ditutup, jadi kami terpaksa mengambil jalan memutar 90 minit - sampai di sana pada awal petang. Norris adalah tempat anda dapat melihat sepenuhnya aktiviti geoterma di taman ini. Ini adalah tempat yang luas dengan jarak tempuh batu.
  • Kami melakukan gelung lembangan lebih rendah sejauh 1.5 batu - begitu banyak mata air panas, fumarol, dan geyser yang menggelegak di seluruh tempat. Bau belerang di mana-mana. Ia adalah hari yang mulia sehingga kami benar-benar menikmati diri kami sendiri. Anak perempuan saya terus bertanya kepada saya pada setiap ciri:
"Adakah Elsa membuat ini?"
  • Jawapan yang tepat selalu "ya".
Panorama Norris Geyser Basin
  • Setelah berehat sebentar mengelilingi pusat pelawat kecil, kami melakukan gelung lembangan atas sejauh 2 batu. Ini lebih jauh - menggerogoti hutan menjadi lebih banyak ciri panas bumi. Sekiranya anda letih, anda boleh melewatkannya - tetapi saya fikir ia sangat berbaloi. Ini adalah kenaikan yang indah di lanskap yang sangat unik dengan air yang menggelegak dan bakteria termofilik dan pokok hantu pelik.
Berpose untuk gambar bodoh adalah separuh keseronokan.
  • Selepas Norris, kami menuju ke tarikan utama taman, Old Faithful, dan memeriksa Old Faithful Inn yang terkenal. Seperti yang dinyatakan di atas, tempat ini sangat menakjubkan. Salah satu pengalaman hotel terbaik yang pernah ada - ini bukan kemewahan tahap Four Seasons, tetapi dari segi keunikannya tidak ada tandingannya.
  • Kami membersihkan diri dan melihat Old Faithful pergi sekali pada waktu petang. Kemudian kami mendapat minuman dan menetap di lobi Old Faithful Inn di mana mereka bermain muzik secara langsung. Ini adalah masa yang mengagumkan - dan hanya mungkin kerana kami tinggal di sana. Kami makan malam di Snow Lodge, sedikit di belakang Inn.
  • Kira-kira jam 10:30 saya keluar untuk mengambil pendedahan lama tentang Old Faithful. Tepat ketika saya melangkah keluar, saya melihat Old Faithful pergi. Oleh itu, saya menunggu, untuk kitaran 96 minit penuh, untuk letusan seterusnya. Itu bagus kerana ini memberi saya peluang untuk mengambil banyak tangkapan ujian dan mendapatkan pengaturan tepat di SLR saya. Sementara itu, saya juga melihat Beehive pergi dari kejauhan .. Hanya ada seorang lelaki yang cukup gila untuk berada di luar sana - kami berteman. Akhirnya Old Faithful meletus lagi dan saya mendapat gambar di bawah. Ini adalah salah satu foto terbaik yang pernah saya ambil. Tua Setia di bawah Bima Sakti. Pukulan tunggal. Pendedahan 13 saat. Inilah sebabnya mengapa anda menginap di Old Faithful Inn. Oleh itu, anda boleh keluar di 11:50 malam dan mengambil gambar ini 5 minit dari bilik hotel anda.
Meletup Setia Lama di bawah Bima Sakti

Hari 8: Lebih Lama Beriman dan Lembangan Geyser Atas

• Kami bangun dan melihat Old Faithful meletus pada waktu pagi. Berbanding dengan pengalaman malam saya, terdapat ribuan orang di sana walaupun pada pukul 9:30. Setelah bersarapan di Snow Lodge, kami sampai di pusat pelawat dan melihat ketika geyser utama lain di Lembangan Atas akan pergi dan membuat rancangan di sekitarnya. Bagi kami yang berjalan di sekitar Old Faithful, lihat ia pergi dari belakang - kemudian pergi ke Grand Geyser, kemudian ke Daisy Geyser, dan akhirnya ke Riverside Geyser.
  • Rancangan itu tidak mengecewakan. Kami mendapat pemandangan Old Faithful dari belakang. Ia sebenarnya lebih baik daripada yang kita lihat dari amfiteater utama kerana wap tidak menutup pemandangan. Selepas itu kami berjalan-jalan sepanjang Basin Atas - kira-kira kira-kira 3 batu.
Lama Setia dari Bahagian Belakang.
  • Semasa berjalan menuju Grand Geyser, kami melihatnya mula meletus dan berlari ke atas. Kita mesti melihat letusan geyser 10 minit penuh. Selepas itu kami pergi ke Daisy Geyser dan menunggu di sana selama hampir 45 minit - tetingkap letusan datang dan pergi - dan tidak ada yang berlaku. Kami akhirnya menyerah dan pergi ke Grotto Geyser, yang meletus ketika itu, dan akhirnya ke Riverside Geyser. Kami menunggu di sana selama kira-kira 30 minit dan kali ini letusan berlaku tepat pada waktunya - dan ia sangat hebat. Tepi sungai meletus di Sungai Firehole dan membuat pelangi ke hujung ekor. Jangan ketinggalan.
Meletup Geyser Riverside
  • Ada sesuatu yang menunggu beberapa lubang rawak di tanah untuk menyemburkan air dan wap yang sangat memuaskan. Seperti Alam mengadakan persembahan untuk kita.
  • Selain geyser, yang menjadi tarikan utama, tidak ada kekurangan ciri-ciri panas bumi yang lain di Upper Geyser Basin. Dari hijau cerah, hingga oren neon, hingga biru jernih. Yellowstone adalah tempat yang baik. Pergi perlahan di sini dan nikmati. Berhati-hati.
Warna di Yellowstone
  • Oleh kerana ini adalah malam terakhir kami di taman, kami telah menempah makan malam di Old Faithful Inn (kami membuat tempahan 9 bulan yang lalu). Kami berpakaian dan makan malam yang hebat di ruang makan lama di sana. Perkhidmatan hebat dan makanan enak. Ini adalah bahagian terbaik dalam perjalanan - kami akan menghabiskan sepanjang hari di luar dengan aktiviti mendaki, tetapi kemudian kembali ke makanan gourmet.
  • Pada waktu malam, kami mengetahui bahawa Castle Geyser, yang berjarak sekitar 10 minit berjalan kaki dari hotel akan meletus sekitar jam 11:30 - jadi saya dan keluarga mertua berjalan ke sana sekitar jam 10:30 untuk memeriksanya. Selain satu jurugambar yang lain, hanya kami yang berada di luar sana. Tidak ada bulan dan Bima Sakti memenuhi langit. Keluar pada waktu malam adalah separuh pengalaman di Yellowstone. Lakukannya. Sekiranya setiap orang melihat langit malam yang tidak tercemar secara berkala, saya rasa akan ada lebih sedikit masalah di dunia. Kami menunggu hampir 1.5 jam untuk Castle meletus - sudah terlambat - hanya meletus ketika kami hendak pergi. Tetapi kami masih dapat menangkapnya. Letusan itu sebenarnya bukan tarikan utama - hanya berada di bawah bintang-bintang.
Menunggu Castle Geyser meletus di bawah Bima Sakti

Hari 9: Midway Geyser Basin, Paint Pots, dan memandu kembali ke SLC

• Hari terakhir kami memeriksa dan memasuki Midway Geyser Basin di mana Grand Prismatic Spring berada. Saya ingin melakukan kenaikan pendek "tidak rasmi" ini di mana anda dapat melihat pemandangan Spring - tetapi taman telah menutupnya :(. Rupanya terlalu banyak orang menggunakan jalan "tidak rasmi" ini dan menyebabkan masalah hakisan. Jadi taman menutupnya untuk menjadikannya jalan sebenar dengan jalan setapak dan barang.
  • Sebagai gantinya, kami masuk ke lembangan dan mendapat pemandangan permukaan tanah dari Spring. Yang masih cantik. Satu-satunya masalah ialah LIMA bas pelancongan yang penuh dengan orang Cina masuk pada masa yang sama dengan kami. Saya tidak tahu mengenai anda, tetapi mempunyai 500 orang berjalan di sepanjang jalan sempit tidak menyenangkan. Kami meneruskan perjalanan dan mendapatkan beberapa gambar dan keluar dari sana. Saya rasa beberapa orang hanya mempunyai pengalaman Yellowstone yang penuh sesak ini. Nasib baik bagi kami, kerana kami telah memukul segalanya sedikit, kami tidak menghadapi perkara ini. Ini benar-benar merosakkan keadaan sehingga terlalu banyak orang di tempat yang sama. Saya datang ke Yellowstone untuk menjauhkan diri dari orang-orang - tidak berdiri di belakang mereka.
Grand Prismatic Spring
  • Selepas Midway Geyser Basin, kami melakukan perjalanan singkat di sepanjang Firehole Drive yang indah - keluar untuk mengambil gambar. Lawatan memandu tidak sama dengan berjalan kaki di kawasan geyser. Kami melakukan pekerjaan sepintas lalu, kerana kami telah melihat banyak perkara yang lebih baik berjalan di Lembangan Geyser Atas sehari sebelumnya.
  • Akhirnya kami memukul Artist Paint Pots di mana terdapat banyak periuk lumpur. Kami mendapat beberapa video lumpur yang benar-benar mendidih di tanah. Dan kemudian kami selesai! Kami mengambil #selfie terakhir perjalanan kami dan meninggalkan Yellowstone.
Selfie akhir perjalanan.
  • Kami makan sebentar di West Yellowstone, MT dan mengangkutnya kembali ke Salt Lake City - kira-kira 5 jam perjalanan. Kami mengambil beberapa makanan Thai di SLC dalam perjalanan ke hotel kami dan menyaksikan perdebatan Presiden pertama ketika makan.

Hari 10: Terbang Kembali

• Keesokan harinya kami bangun, makan sarapan cepat di hotel, menurunkan kereta sewa kami di lapangan terbang, dan terbang pulang.

Secara keseluruhan, ini adalah perjalanan yang hebat. Saya sangat mengesyorkannya untuk semua orang. Sekiranya kita dapat melakukannya dengan anak kecil dan dua orang tua 60-sesuatu - sesiapa sahaja boleh. Kuncinya adalah menempah penginapan lebih awal dan keluar dari jalan yang sukar untuk bersenang-senang. Jangan hanya menjadi pelancong kereta. Berjaga dan benar-benar mengalami tempat itu.