Inilah Cara Mempraktikkan Penjagaan Diri Pada Percutian Keluarga

Petua untuk introvert

Zurich, Switzerland. Foto Oleh Saya.

Semasa saya duduk di hadapan komputer riba saya sekarang, saya melihat tasik biru dan bukit hijau yang tajam di Lake Como, Itali. Saya bercuti bersama keluarga.

Setakat ini, ini adalah perjalanan yang luar biasa.

Kami benar-benar menikmati masa bersama dan pengembaraan kami.

Percutian keluarga dulu lebih sukar bagi saya.

Saya seorang introvert, dan saya memerlukan banyak masa sendirian. Masa untuk berfikir, masa untuk bernafas. Masa untuk membiarkan fikiran saya mengembara.

Dulu saya cuba menolak introversi saya semasa saya bercuti. Saya merasakan bahawa saya harus meluangkan masa setiap hari bersama keluarga. Bahawa saya harus melakukan apa yang orang lain mahu lakukan, ketika orang lain mahu melakukannya.

Saya baik-baik saja untuk hari pertama, atau beberapa hari pertama. Tetapi kemudian semua rangsangan dan pendedahan yang tersekat itu akan terbentuk sehingga ia mencapai titik putus. Saya kemudiannya akan meletup seperti gunung berapi, menumpahkan lava panas berlebihan yang membakar seluruh keluarga saya. Dan mereka tidak tahu apa yang mereka buat salah.

Sebenarnya, mereka tidak melakukan kesalahan. Itu saya.

Tetapi lama-kelamaan, saya belajar mengamalkan rawatan diri semasa bercuti.

Saya menyedari bahawa penjagaan diri bermaksud bahawa saya adalah isteri, ibu, anak perempuan dan adik yang lebih seimbang dan bahagia.

Dan lebih penting lagi untuk menjaga keseimbangan saya sendiri ketika saya menghabiskan masa dengan keluarga yang saya sayangi.

Berikut adalah tiga perkara yang saya lakukan semasa bercuti untuk membantu saya menyusun masa introvert yang sangat diperlukan.

Bersenam Setiap Hari (saya melakukannya lebih awal)

Perkara ini terdengar gila bagi saya ketika seorang rakan mula-mula mencadangkannya. Saya seorang senaman awal pagi. Tetapi mengapa saya bangun awal bercuti? Seorang rakan rapat memberitahu saya bahawa dia bangun setiap pagi percutian keluarga, sebelum suami dan anak-anaknya bangun. Dia bersumpah dengannya. Oleh itu, saya mencubanya. Dan saya terpikat.

Jadi sekarang, setiap pagi kami bercuti, saya bangun awal. Saya meletakkan pakaian saya di bilik mandi pada malam sebelumnya sehingga saya tidak membangunkan orang lain. Dan saya berlari atau berjalan-jalan. Saya dapat mengenali persekitaran saya sedikit. Saya mendengar podcast atau muzik, atau kadang-kadang bunyi di kepala saya sendiri. Aktiviti fizikal juga dapat membantu mengatasi segala kegelisahan yang timbul semasa perjalanan.

Pagi ini saya berjalan di Greenway di Lake Como, Itali. Gereja-gereja berusia 400 tahun yang lalu, dan kebun dipenuhi dengan tomato dan zucchini. Jantung saya mengepam ketika jalannya lurus ke atas, dan kemudian meratakan lagi. Dan ketika saya selesai, keluarga saya masih berdengkur di bilik hotel.

Saya mendapati amalan ini sangat berkesan. Saya kembali ke bilik dan tidak ada yang lebih bijak, kecuali saya. Saya mempunyai masa untuk memulakan hari dengan syarat saya sendiri. Dan kemudian saya gembira dan teruja untuk turut serta dalam aktiviti kami.

Jurnal Atau Lakukan Muat Turun Pemikiran Setiap Hari

Menulis terus menjadi salah satu cara kegemaran saya untuk memproses pemikiran. Saya dapati bahawa walaupun saya tidak menggarap cerita atau buku saya, saya perlu menulis untuk memahami fikiran saya. Saya biasa merasakan bahawa saya perlu melakukan ini sahaja. Dan dalam dunia yang sempurna, saya lakukan. Tetapi dalam percutian keluarga, dilakukan lebih baik daripada sempurna.

Jadi sekarang saya selalu membawa buku nota dengan saya. Saya tidak tahu dengan tepat bila saya akan mencari waktu pada waktu siang, tetapi jika anda mencarinya, selalu ada sedikit masa. Semasa anak-anak berada di kolam renang. Pada hari yang lain, saya menulis semasa kami menaiki kereta api dari Zurich, Switzerland ke Lake Como, Itali.

Beberapa minit untuk menulis apa sahaja yang saya mahukan. Untuk menulis melalui perasaan yang mengganggu saya yang saya tidak dapat membongkarnya. Untuk menuliskan idea cerita. Masa untuk mengatur fikiran saya.

Suami dan anak-anak saya sering bertanya apa yang saya lakukan dan saya merasa sedar diri. Tetapi suatu hari saya hanya berkata, "Saya sedang menulis." Dan mereka mengangkat bahu, puas dengan jawapannya.

Ia boleh dilakukan secara peribadi dan dilakukan tepat di hadapan mereka.

Cari Masa Untuk Membaca Setiap Hari

Ini adalah cara lain untuk membiarkan fikiran saya berkeliaran, untuk mencari ruang sendirian di khalayak ramai. Ini adalah satu lagi di mana saya merancang sedikit demi sedikit untuk menjayakan ini.

Saya suka buku kertas yang sebenar. Tetapi semasa bercuti, saya tahu membaca di kindle atau ipad saya akan menjadi lebih mudah dan berjaya. Saya boleh membawa 10 buku bercuti jika saya mahu, tidak ada masalah dengan ruang bagasi. Oleh itu, saya memuat turun sekurang-kurangnya beberapa buku sebelum kami pergi. Sekiranya berlaku. Dan saya tahu bahawa mereka selalu bersama saya. Sekali lagi, jika saya menjumpai beberapa minit.

Di Zurich saya mengeluarkan ipad saya dengan menaiki tram kembali ke hotel. Anak-anak duduk betul-betul di sebelah saya. Menyerap semua pemandangan dan suara bahasa Jerman di sekitar kita. Saya membaca beberapa halaman sehingga tiba masanya untuk turun. Dan segera berasa lebih baik.

Bersenam memerlukan sedikit lebih banyak masa, tetapi setiap jurnal dan pembacaan dapat dilakukan selama beberapa minit. Apabila anda merasakan bahawa anda mencapai titik didih anda. Anda boleh mengeluarkan buku atau buku nota anda dan mengambil masa beberapa minit untuk diri anda sendiri.

Kuncinya bagi saya adalah berhenti merasa sedar diri semasa melakukan aktiviti ini. Kerana memerlukan aktiviti ini di tengah-tengah hari yang sibuk. Dalam beberapa cara, saya merasa malu kerana introvert. Seolah-olah bahagian asas keperibadian saya mungkin berbeza ketika saya berada di lokasi yang berbeza. Tetapi saya telah menerima bahawa tidak demikian. Dan mempunyai batas-batas yang sihat di sekitar keperluan saya sendiri telah membolehkan saya lebih memberi orang-orang di sekeliling saya.

Kerana saya adalah siapa saya. Dan keluarga saya sangat menyayangi saya. Introversi dan semua.