Lawatan ke Dukawa

Nama saya David dan saya sangat Nigeria. Tetapi pengetahuan saya tentang negara yang luas, budaya kebangsaan Nigeria, telah dibatasi di bahagian selatan. Saya tidak pernah mempunyai alasan untuk melawat Utara, tetapi pada bulan November, dua ribu tujuh belas yang berubah. Saya ditawarkan dan memeluk satu peluang yang unik untuk akhirnya melawat Nigeria Utara buat kali pertama. Rakan-rakan saya Tola, Yemi, Chica, Jesujoba dan saya akan mengalami banyak perkara menarik. Rakan-rakan saya dan saya tergolong dalam kumpulan jangkauan Kristian, yang dikenali sebagai Finding Salaam, yang terdiri daripada golongan muda yang berminat tentang penginjilan Kristian dan sebagai sebahagian daripada aktiviti-aktiviti kita, kita pergi ke perjalanan misi. Perjalanan ke Dukawa membawa kami ke pengembaraan yang saya ingin berkongsi dengan gembira, terutama kepada mereka yang tidak tahu apa yang berlaku di Utara. Saya berharap siri cerpen dari pengalaman saya memberi inspirasi kepada anda untuk mencuba sesuatu yang berbeza dan mencabar. Saya akan memposting hari demi hari pengalaman kami sehingga siri ini selesai.

Hari 1 November 14, 2017

Kita pergi.

Dengan semangat yang tinggi, setiap orang dari kami awalnya kami bangkit, dengan beg yang dibungkus dengan benda-benda yang diperlukan untuk tubuh, jiwa dan jiwa. Kami pembahagi lelaki dari lima, telah tidur di rumah Tola malam sebelum, secara literal rumah di mana semua orang dialu-alukan. Kini kami sedang dalam perjalanan ke taman bas 'Ido', yang terletak di sekitar kawasan 'Yaba' yang sibuk di Lagos, tidak ada seorang pun yang tahu apa yang diharapkan. Selepas keramaian pagi yang mencirikan hari kerja biasa di Lagos, kami tiba di taman itu dan menunggu pembahagian wanita dari lima, yang telah bermalam di rumah Yemi. Dan mereka tiba dengan rasa ingin tahu yang sama seperti kanak-kanak yang berseri-seri dari wajah mereka, seperti pada hari yang diberkati pada hari Selasa pagi, sekarang hanya beberapa minit hingga tujuh. Kami telah menaiki bas yang menuju ke destinasi kami dan cuba untuk mendapatkan tempat duduk terbaik. Kemudian doa dibuat, orang yang dikasihi dipanggil dan makanan ringan dibeli. Dengan ini kami bersedia untuk perjalanan setiap orang pasti akan tetap terukir dalam kenangan kami sepanjang hayat kami.

Perjalanan itu.

Kami telah berhasrat untuk berkhotbah di dalam bas, kerana ini adalah titik keseluruhan perjalanan, untuk memberitakan Injil Yesus, di bawah keadaan dan di tempat yang kami tidak dikenali. Selepas bergerak jarak yang sangat singkat, Jesujoba mengetuai kita dalam doa ringkas dan kemudian Yemi yang terus berani memulakan kita dengan mesej injil. Selepas dia bercakap, ia seperti setiap orang lain dari kalangan kita mempunyai sesuatu untuk mengatakan tentang perkara mesej injil. Selepas itu kami meluaskan jemputan untuk soalan mengenai subjek yang telah kami jelaskan. Perjalanan itu dipenuhi dengan laman web, yang paling menonjol adalah treler, trak dan jalan sempit. Ia adalah untuk sebahagian besar perjalanan bertempur dengan kenderaan besar, dengan pemandu kami yang berani datang keluar menang di setiap pertarungan. Kami telah menempuh jarak jauh melalui beberapa negeri dan melalui perbualan yang menarik dengan Stella. Stella adalah sahabat perjalanan yang sempurna dan memandu ke destinasi yang tidak diketahui, apabila diminta untuk bercakap dengan salah seorang daripada kami, dia boleh terus menerus dengan cerita-cerita yang terdapat di Universiti Utara yang ketat berpakaian dan rupa negeri Niger. Saya akan ingat Stella untuk kisahnya, kehangatan dan yang paling penting untuk menawarkan saya kwuli kwuli (Tidak benar-benar pasti jika itu adalah bagaimana ia dieja.). Perjalanan itu mempunyai momen tidur, makan, ketawa, membaca, bercerita dan berhenti singkat. Kami akhirnya membuat perhentian yang lebih pasti di Jebba, sebuah bandar di pinggir Niger State. Kami telah membuat perhentian ini untuk meregangkan kaki kami dan mempunyai makanan yang lebih besar, sepanjang perjalanan. Hidangan ini akan menjadi sangat penting, kerana apa yang perlu dilakukan adalah pembaharuan kekuatan fizikal.

Kota yang Tidak Dapat Dihubungi.

Selepas apa yang menjadi makanan yang indah, dalam keadaan selamat. Kami terkejut ringkas apabila kami tidak dapat mencari telefon Yemi. Tetapi memuji Allah yang kami dapati telefon itu, peranti lucu akan memainkan helah yang sama pada kami semasa baki perjalanan. Kami memukul jalan raya lagi, dalam masa lima minit, kami telah sampai ke Niger. Gembira kegembiraan saya tinggal pendek apabila saya dijanjikan oleh Stella bahawa kita masih jauh untuk pergi ke Minna, ibu negeri dan destinasi sementara kita. Ini akan membuktikan yang benar, kerana ia adalah satu lagi pertempuran lama dengan kenderaan besar yang kini hanya pemandu kami dan penumpang yang lain mempunyai lawan lain, jalan-jalan Niger yang berdebu. O debu, coklat dan mengganggu, memasuki mata, mulut dan hampir setiap tempat lain kita tidak mahu juga. Kadang-kadang dalam perjalanan, kami mendapati bekas-bekas yang jatuh dari trak. Landskap dan pemandangan Niger adalah tapak untuk dilihat, dengan sungai-sungai, gunung-ganang, tumbuh-tumbuhan yang subur, masjid, lelaki berpakaian utara dan hijab memakai wanita. Semua tapak menyumbang untuk memberikan pandangan yang sangat indah, yang kelihatannya merupakan keadaan yang sangat besar.

Kami tiba.

Selepas lebih dari empat jam memandu di dalam habuk, satu rasuk harapan dapat dilihat, ketika kami mendekati Fut Minna. Satu lagi kegembiraan oleh saya telah disokong oleh jaminan oleh Stella bahawa akhirnya kita lebih dekat daripada ketika kita mula-mula bermula. Kami mula membuat panggilan selepas menunggang selama setengah jam lagi, bercakap dengan mereka yang kami akan lulus malam. Kami turun sebentar di tempat di mana Stella telah menasihatkan adalah taruhan terbaik kami untuk mendapatkan tricycle ke destinasi sementara kami. Selepas selamat tinggal kami kepada orang-orang hebat yang telah memulakan perjalanan dengan kami dan penghargaan hangat kepada teman perjalanan Stella kami. Kami menaiki tricycle dan cuba mencari tempat rehat kami untuk malam itu. Selepas beberapa cabaran dengan mencari destinasi kami, akhirnya kami tiba dan bersyukur kepada Tuhan untuk keselamatan dan hala tuju.

Northern Hospitality dan Brotherly Love.

Memasuki rumah Minna Calvary Ministries (CAPRO), kami tidak pasti apa yang diharapkan, tetapi sebaik sahaja kami berada di ruang duduk, tidak ada keraguan bahawa ini adalah tempat tinggal para mubaligh. Tidak seperti jenis karya seni yang anda dapati di kebanyakan rumah, ruang duduk mempunyai lukisan yang memberikan gambaran yang mendadak tentang tanggungjawab Injil, yang ditulis pada mereka adalah arahan seperti 'Go', 'malam datang, menyertai CAPRO memenangi dunia '.

Kemudian kami diberi rawatan yang layak untuk pelancong yang lelah, air untuk permulaan kemudian makan mewah untuk diikuti. Kemudian panggilan dibuat kepada orang yang tersayang semasa makan malam, gambar diambil dan jenaka dikongsi. Segera seluruh rumah itu penuh dengan kehidupan, dengan lelaki dan wanita, yang kebanyakannya kelihatan maju dalam tahun-tahun dan penuh dengan kegembiraan dan keseronokan untuk melihat kita. Kita semua perlu memperkenalkan diri kita beberapa kali, ketika saudara-saudara datang untuk membiasakan diri dengan anak-anak muda dari Lagos. Ramai soalan telah ditanya dan kasih sayang lelaki dapat dirasai. Kami mendapat taklimat mengenai fasa seterusnya perjalanan kami, maka kami memisahkan diri kita untuk waktu yang singkat. Selepas ucapan selamat datang, kami diarahkan ke bilik kami dan kami semua menyegarkan untuk malam. Kita semua menjadi gemar rakan sebilik misionaris kita, tetapi Jesujoba terutamanya mempunyai soalan tentang Injil dan penerimaan orang-orang di kota. Ia adalah hari yang sangat penting, kerana kanak-kanak lelaki dipisahkan dari kanak-kanak perempuan, saya tidak dapat sepenuhnya memberitahu apa yang berlaku di bilik mereka, tetapi saya yakin mereka mempunyai soalan dan pengalaman serupa seperti yang kita lakukan.